23.6.07

Så havde man så en arytmi

I forbindelse med at jeg for nylig deltog i et forsøg på flyvemedicinsk klinik (en helt anden historie, som jeg måske fortæller en anden dag), fik jeg lidt bonusinfo med hjem. Min EKG viste nemlig arytmi, altså en uregelmæssig hjerterytme.
Med andre - måske endnu mere uforståelige ord - er jeg indehaver af et atrio-ventrikulært blok af 2. grad, type 1, også kaldet Wenckebach (eller Mobitz, type I). Det optræder som en sekvens af hjertecykler (hmmmm, hedder det godt nok det?!) i elektrokardiogrammet. Det er en form for ukomplet atrio-vetrikulær blok, hvor der ses en progressiv forlængelse af konduktionstiden i hjertevævet, hvorved P-R-intervallet øges, indtil der til sidst ikke er en ventrikulær respons. Dette følges op af et slag med kort P-R-interval, hvorefter cyklus gentager sig.

Sort snak?! Ja lidt - men pyt med det, for det ser flot ud på EKG'en, såden noget Wenckebach. Desuden er det ufarligt og for at det ikke skal være løgn, så ses det oftest hos yngre og især veltrænede individer! HA! HAHA!
(Men nu ikke noget med at hævde, at jeg så må være undtagelsen, der bekræfter reglen!!!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!