21.1.08

Mini-Feedreader-kursus


*****************************************************
Update! Vores allesammens husejer har lige gjort mig opmærksom på, at www.blogbot.dks favorit-fane og iGoogle kan præcis det samme som Feedreader, uden at der skal installeres noget. Man skal bare have en konto/profil. Det lyder som en lettere løsning, uden at jeg dog har undersøgt sagen selv.
*****************************************************

Lad mig sige det med det samme: Jeg er ikke Feedreader-superbruger. Men jeg har lovet at (forsøge på at) forklare, hvordan man på en let måde sparer noget tid, når man (som visse i lørdagens selskab) har lige lovligt mange blogs, man gerne vil holde øje med, men synes det tager lang tid at tjekke hver enkelt.

Feedreader er et af mange forskellige gratis programmer, der kan "tage på besøg" rundt i bloglandskabet til blogs, man selv vælger ud. Når der er sket noget nyt, får man det at vide (hvis bloggen ellers har feeds, man kan lade Feedreaderen hente), og hvis ikke der er kommet nye indlæg siden sidst, sparer man tid ved ikke selv at skulle ind og tjekke manuelt.

Start med at lukke alle de programmer, du ellers måtte have gang i. Dernæst downloades Feedreader her (der er flere muligheder, men jeg tror dette er den hurtigste).
Tryk på Installer i linien Please download 3.12 alpha from our site as Installer or as Zip file og følg resten af instruktionerne - så er der vist ikke mere hexerei i det. (Jeg har ingen erfaring med at downloade Feedreader som zippet fil, og det andet fungerer fint for mig). Jeg har valgt kun at have en genvej i min proceslinie, men man kan også vælge at have den på sit skrivebord. Når programmet kører, vil det lille ikon i proceslinien lyse orange, når der er nye indlæg på en eller flere af de blogge, du har sat Feedreaderen til at opdatere hos. Hos mig kører programmet hele tiden, så jeg skal overhovedet ikke foretage mig andet end at lukke op, når der er nye indlæg.

Når programmet er installeret, åbnes det og du kan begynde at lægge feeds ind fra de blogs, du gerne vil holde et vågent øje med. I venstre side, over den kolonne, der hedder 'Alle nyheder' er der en lille knap. Tryk på den og skriv webadressen på den blog, du ønsker at få feeds fra. Så søger Feedreader selv efter de feeds, som den pågældende blogskribent giver adgang til. Jeg vælger konsekvent bare RSS.
Sådan fortsætter du med alle de blogs, du vil have hjælp til at følge med i.

Under 'Filer' kan du vælge 'Feed administration' og her kan du vælge, hvor tit Feedreaderen skal opdatere hos den enkelte blog.

Der er selvfølgelig flere muligheder, end dem jeg har ridset op her, men det er rigeligt for mig, og på den måde kan jeg fast holde mig opdateret på de tyve blogs, jeg er fast gæst hos, uden at det koster unødvendigt meget tid.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ligefrem kan agere hotline, men jeg vil forsøge at svare efter evne, hvis der er nogen der har spørgsmål til ovenstående.
God fornøjelse.

6 kommentarer:

  1. En anden nyttig funktion er, at f.eks. Google blogsearch har et feed for hver søgeterm. Dermed kan man bruge FeedReader til at overvåge, hvornår bestemte ord bliver brugt i blogosfæren. Overskrift.dk kan lidt det samme, men der kan man kun overvåge 3 søgetermer.

    SvarSlet
  2. Tak for info! Jeg har nu installeret og glæder mig til at se, hvordan det fungerer i praksis.
    God forklaring, du har lavet i hvert fald!

    SvarSlet
  3. Tak Rasmus, det er altid muligt at lære nyt.

    Velbekomme Zette, håber du bliver glad for det. Det sparer i hvert fald noget tid.

    SvarSlet
  4. Tak, jeg vil senere se på muligheden i Igoogle, da jeg har konto/profil der..ellers prøver jeg Feedreader, men tak for din information

    SvarSlet
  5. Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer med Igoogle, Anne.

    SvarSlet
  6. Igoogle feeds fungere faktisk fint, men jeg skal selv tjekke om der er nyheder, der kommer ikke nogen lille blinkende besked, men det er nemt og dermed til at leve med :-)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!