9.7.08

Hindbærhimlen

Vi plukkede og plukkede og plukkede.
Bagefter blev bærrene udvalgt til 1., 2. og 3. sortering - til at spise rå, til coulis til aftenens pandekager og til at putte i fryseren til senere fremstilling af syltetøj og saft.
Når jeg sådan kan gå ud i min barndoms have og hente ind i rå mængder af naturens gaver, kommer jeg til at overveje en ekstra gang, hvorfor i alverden jeg har bosat sig inde midt i landets største by, hvor det ikke kunne falde mig ind at dyrke så meget som en dusk persille i altankassen p.g.a. luftforureningen...
Jeg siger til mig selv, at det ikke er en permanent løsning. En dag bygger jeg min egen hindbærhimmel.

16 kommentarer:

  1. Det synes jeg lyder fornuftigt, Lotte, man kan ikke leve uden en hindbærhimmel. For det giver så mange glæder at have mulighed for at få jord under neglene :-)

    SvarSlet
  2. Hindbær-Lotte :-)

    Mums, de ser lækre ud. Det minder mig om min egen barndom, hvor vi gik op i skoven for at plukke vilde hindbær. Vel hjemme igen lavede vi en yderst lækker hindbærtærte.

    Det er sjældent, jeg spiser dem idag, for de er blevet så dyre i butikkerne og jeg har ikke mulighed for at have dem her, hvor jeg bor. Frost er heller ikke optimalt, så jeg stornyder dem, når jeg endelig får et godt hindbær i munden.

    Velbekomme til Jer :-)

    SvarSlet
  3. Lotte, du skal ha krydderuter, bær, æbler og pærer... og jeg skal komme forbi og drikke et glas hjemmelavet saft i din have...

    SvarSlet
  4. Det reneste røde guld, og når det nu ikke er os alle forundt, at have den mulighed, nyder man det så meget mere, når den er der. Så når du slår dig ned, et sted udenfor den største by, kommer jeg forbi. Ofte;)

    SvarSlet
  5. Jeg holder så meget af havelivets glæder Madame. Jeg har altid trivedes med jord under neglene, men de senere år er trangen blevet mere og mere udtalt. Det er i virkeligheden helt skørt at jeg planlægger flere år uden ;)

    Anita, hvis man kender steder med vilde hindbær er det bare om at slå til! Jeg kvier mig ved at købe friske hindbær, for priserne er jo skyhøje. Og hvis de skal være økologiske som min mors, så tør jeg slet ikke tænke på prisen. Derfor nyder jeg så meget desto mere at kunne mæske mig, når jeg er hjemme på fødeøen.

    Det er da det, du skal Charlotte! Hvad siger du til et glas pink hyldeblomstdrik?

    Sifka, det vil jeg glæde mig til. Både min have, det røde guld og dine hyppige besøg :)

    SvarSlet
  6. Meget præcis formulering Bambi :-D

    SvarSlet
  7. Lige præcis Lotte. Når jeg ser billedet og læser dit indlæg, så overvejer jeg også om det var en god ide at flytte fra landet og ind til byen. Jeg er nemlig også opvokset med en overflod af æbler, pærer, jordbær, hindbær, kirsebær, stikkelsbær, blommer osv osv osv....

    SvarSlet
  8. Jeg har da tit tænkt, at du bor det forkerte sted mht. din hang til frisk luft, vand, landliv osv.

    Men nu sagde du det jo selv. Hvor lyder en "himbær himmel" da som en skøn ting. Den vil jeg gerne se en dag.

    SvarSlet
  9. Åh ja Jens, som veganer må det være ekstra tillokkende at bo på landet med egen have... men byens availabilitet på kulturfronten trækker vel samtidig også stærkt i et menneske som dig?

    Majsen, så længe jeg bor i båden får jeg behovet for frisk luft og vand dækket nogenlunde, men hav og have er to svært forenelige størrelser - i hvert fald her i byen. Men du har helt ret, og en dag skal jeg også ud hvor der er højere til himlen igen.

    SvarSlet
  10. Du skal da engang have din helt egen hindbærhimmel :-)

    Den sorte gryde med hindbær vækker minder om min mormor og morfar!

    SvarSlet
  11. Jeg er opvokset på landet og har boet i megabyer siden. Men da jeg havde en have i Bruxelles - lillebitte - men hvor der blev gravet og gjort ved... jeg elsker det! Og det er ren terapi for sjælen! Du må finde din hindbærhimmel!

    SvarSlet
  12. Det var dog et skønt navn - hindbærhimmel - tror lige jeg vil ned og se til min brombærhimmel . . . .
    Smuk høst - smager vidunderligt.

    Lotte - du må bruge vores 3.000 m2 - til at dyrke alt det du lyster ;o)

    SvarSlet
  13. Nemlig Lotte - og det er mit problem. Jeg skal vælge mellem storbyen og kulturen. Eller livet på landet, med fred og ro, masser af frugt og grønt. Indtil videre vælger jeg byen. Men jeg er ikke sikker på at det skal være sådan resten af livet....

    SvarSlet
  14. Hvor hyggeligt med gryden Marianne - jeg tror, det er et loppefund min mor en gang har gjort. Mine forældre har dem i flere størrelser.

    Nille, jeg skal nok finde den, men lige nu leder jeg ikke aktivt efter den. Der er liiiige noget, jeg skal først.

    Sister, det var dog et ualmindeligt rørende og gavmlidt tilbud!!! Hvis bare...men det gør jo ikke noget at drømme :-)

    SvarSlet
  15. Det forstår jeg godt Jens!

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!