Godt at du lægger de tre videoer ud samlet. Det er rigtig gode optagelser og gode forklaringer.
Jeg er dog stadig forvirret over fjernelse af Vaterstaget, som jeg har nævnt før; men det kan være min skærm, som er så tilpas dårlig så man ikke kan se hvad billedet forestiller. Hvis man bare kan fjerne det, hvorfor har man så ikke gjort det i forvejen? En landkrabbe ville måske gerne have at vide, at man så ikke længere kan føre 3 fok-agtige sejl (eller skulle man sige sejl på bovsprydet.)
Nu kommer min alvorligste tanke: Hvorfor sejle op i så farlige farvande med et gammeldags skib? Udsætte sig selv for isflager og faren for skruninger? Har man satellit telefon så man kan ringe hjem efter en helikopter?
Eller har man tænkt sig at overvintre som Fritjof Nansen?
Jeg kan ikke Google noget på "Activ sail ship expedition Northern Greenland" - jeg fik dog noget på "Danmarks-ekspedition" Nordøstgrønland, nemlig om den gamle: http://www.arktiskinstitut.dk/tema/danmarkekspeditionen/
>Donald Det var en fejl, at videoerne kom på igen. Oprindeligt brugte jeg den funktion på Youtube, hvor man kan sende videoen til sin blog, men skidtet virkede ikke, så i stedet endte jeg med at kopiere url'en og lægge den ind på bloggen på den måde. Men NU kommer videoerne så endelig fra Youtube!!! Det er derfor, den første video pludselig kom to gange - der er faktisk kun to og ikke tre i alt (indtil videre) og derfor har jeg slettet den ene igen.
Mht. vaterstagene har man brug for dem, når man sejler for sejl, men da sejladsen gennem isen foregår for motor, kan man roligt afmontere dem. Dette gøres for ikke at sejle is op i båden, hvilket kan blive ret kritisk. Men jeg giver dig ret i, at dette ikke rigtig fremgår af filmen.
Og ja, de HAR en satellittelefon med ;-) Og båden er bygget til arktisk sejlads.
Jeg tror ikke, der ligger ret meget på engelsk om ekspeditionen, men ved at google 'activ + grønland' får man links til sider fra både GEUS, Videnskab.dk og KNR og selvfølgelig bloggen på Politiken.dk (samt min blog). Jeg savner selv noget mere information, men der har simpelthen ikke været ressourcer til det.
Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!
Godt at du lægger de tre videoer ud samlet. Det er rigtig gode optagelser og gode forklaringer.
SvarSletJeg er dog stadig forvirret over fjernelse af Vaterstaget, som jeg har nævnt før; men det kan være min skærm, som er så tilpas dårlig så man ikke kan se hvad billedet forestiller. Hvis man bare kan fjerne det, hvorfor har man så ikke gjort det i forvejen? En landkrabbe ville måske gerne have at vide, at man så ikke længere kan føre 3 fok-agtige sejl (eller skulle man sige sejl på bovsprydet.)
Nu kommer min alvorligste tanke: Hvorfor sejle op i så farlige farvande med et gammeldags skib? Udsætte sig selv for isflager og faren for skruninger? Har man satellit telefon så man kan ringe hjem efter en helikopter?
Eller har man tænkt sig at overvintre som Fritjof Nansen?
Jeg kan ikke Google noget på "Activ sail ship expedition Northern Greenland" - jeg fik dog noget på "Danmarks-ekspedition" Nordøstgrønland, nemlig om den gamle:
http://www.arktiskinstitut.dk/tema/danmarkekspeditionen/
Sikke en ekspedition - det er jo en oplevelse for livet. Hvordan skal han nogensinde "lande" igen?
SvarSlet>Donald
SvarSletDet var en fejl, at videoerne kom på igen. Oprindeligt brugte jeg den funktion på Youtube, hvor man kan sende videoen til sin blog, men skidtet virkede ikke, så i stedet endte jeg med at kopiere url'en og lægge den ind på bloggen på den måde. Men NU kommer videoerne så endelig fra Youtube!!!
Det er derfor, den første video pludselig kom to gange - der er faktisk kun to og ikke tre i alt (indtil videre) og derfor har jeg slettet den ene igen.
Mht. vaterstagene har man brug for dem, når man sejler for sejl, men da sejladsen gennem isen foregår for motor, kan man roligt afmontere dem. Dette gøres for ikke at sejle is op i båden, hvilket kan blive ret kritisk. Men jeg giver dig ret i, at dette ikke rigtig fremgår af filmen.
Og ja, de HAR en satellittelefon med ;-) Og båden er bygget til arktisk sejlads.
Jeg tror ikke, der ligger ret meget på engelsk om ekspeditionen, men ved at google 'activ + grønland' får man links til sider fra både GEUS, Videnskab.dk og KNR og selvfølgelig bloggen på Politiken.dk (samt min blog).
Jeg savner selv noget mere information, men der har simpelthen ikke været ressourcer til det.
>Shabby
SvarSletHan er i færd med det, men der går noget tid og det forstår jeg altså godt :-)
Tak for svar - han skal nok lande igen hos sin dejlige familie.
SvarSlet