10.6.10

I for IMO

Forår 2008 (på min fars båd)
International Maritime Organization eller IMO en en organisation under FN, som varetager internationale forhold som har med søfart at gøre. Det oprindelige formål var sikkerhed til søs, men siden er miljøbeskyttelse også kommet til at spille en stor rolle.

Før IMO blev skabt, var der i princippet ingen fælles regler for fx forurening og søvejsregler, men i 1948 begyndte man etableringen af IMO, primært med det formål at kunne regulere søsikkerhed og forureningsbekæmpelse.
En af de vigtigste konventioner er International Convention on Safety of Life at Sea (SOLAS) som var IMOs første (i 1960). SOLAS handler meget bredt om sikkerhed til søs: Tekniske installationer, brandbekæmpelse, redningsveste og -flåder, håndtering af farligt gods, kommunikationsudstyr etc. Selve SOLAS-konventionens historie er dog meget ældre end IMO, idet den første version stammer tilbage fra 1917, hvor den blev til i efterspillet efter Titanics forlis.

Dette var mit valg for "I" i den norske ABC-leg. Se mange flere bud på bogstavet i ord og billeder her.
Jeg indrømmer blankt, at billedet ikke illustrerer IMO - men hvordan tager man et billede af en organisation? Jeg overvejede "instrumenter", "isolering" og "inverter" som alternativer - men ingen af dem syntes jeg egentlig var lige så vedkommende som IMO, der står bag tiltag som trafiksepareringssystemerne, som ses i bl.a. Øresund, der er voldsomt befærdet med tung skibstrafik. Jeg håber, I bærer over med mig.

10 kommentarer:

  1. Godt innlegg for I.
    Sikkerhet til sjøs er alltid 1. pri, og oppvokst på kysten som jeg er, har jeg alltid vondt i meg når jeg vet om noen som er ute på sjøen, helt til de kommer på land.

    SvarSlet
  2. Meget godt valg.

    Skulle bare ønske nyrike med store seilbåter hadde forstått noe av dette.

    Leser du fra min engelske blog
    http://toraa.blogspot.com/2010/06/sunday-poweroutage-for-7hours-and-15.html
    Forstår du helt sikkert hva jeg mener;(

    SvarSlet
  3. Tjahh, Lotte, du ku' jo evt have flaget med alverdens flag (dem du har fået strikket!) over top?
    Så havde det været internationalt, ikk'?

    SvarSlet
  4. Det är viktigt med regler även till sjöss. Intressant läsning.
    Fin bild som illustrerar din text.
    Trevlig helg!

    SvarSlet
  5. Love og regler er jo smaddervigtige også til søs. Jeg kunne blot ønske mig at flere fulgte dem...
    Hvordan går det med syningen af flag ??

    God weekend :-))

    SvarSlet
  6. Ja hvordan illustrerer man lige en organisation? Ha! Det kan man ikke, og så alligevel: Måske kan du næste gang bringe et billede af en redningsbåd eller en sporings-radio eller hvad? Men lad det ligge! De sejl er smukke og kan få selv den mest ihærdige landkrabbe til at dreje hovedet :-)

    SvarSlet
  7. Jeg synes bildet ditt passer utmerket til din tekst! Man ser med en gang at det hansler om sjøen. Det er godt at sikkerhet til sjøs også blir tatt på alvor. det har skjedd flere store ulykker der mange menneskeliv har gått tapt og man er jo ekstra sårbar midt ute på havet hvor det tar tid for hjelpen å rekke fram.

    SvarSlet
  8. Det var interressant. Og jeg synes bildet passet veldig godt!! :-)

    SvarSlet
  9. IMO står også for Institute for Marketecology.

    From its beginnings, the IMO focused on the control and certification of organic produce. Without the foresight and drive of Rainer Bächi, IMO would not be the leading service provider in its field that it is today, nor would it be recognized worldwide as a highly qualified, independent certification body. [ref]

    SvarSlet
  10. Les hele bloggen, ganske bra

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!