11.7.10

M for MALEARBEJDE


Jeg har ikke tal på hvor mange liter maling, vi har brugt de seneste år. Det ville nok også være mindst lige så skræmmende, som hvis jeg kendte antallet af pensler og maleruller, vi har kasseret efter kun at have brugt dem en enkelt gang. At renovere en stålbåd indebærer en hel del kompromiser med mit miljøbevidste jeg, men jeg trøster mig med, at vi med vores solceller og vindmølle til elproduktion samt transport ved vindkraft kommer til at få lidt plusser ind på den konto. Om regnestykket helt går op ved jeg ikke, for så skal vi rode os ud i at blande miljø og klima sammen og det kommer der sjældent noget meningsfyldt ud af.

Men tilbage til malearbejdet - for eftersom alting ombord vil blive udsat for høj luftfugtighed og stor saltholdighed i luften, er det nødvendigt at undgå rå overflader, hvis vi vil minimere risikoen for rust, råd og mug.
Alt stål ombord (bortset fra enkelte polerede rustfri ting) er malet med tokomponent epoxymaling.
Alt træ som indgår i apteringen (vægge, lofter, skabe, reoler, låger, skuffer, hylder etc.) er malet med alkydmaling eller lakeret med enkomponent lak. Dørken (og toiletbrættet) er dog malet med epoxy for slidstyrkens skyld).
Næsten alt træværk over dæk (cockpitbænke, cockpitdørk, søgelænder, rat, ratstander) er olieret. Mast og bom er lakeret. Enkelte teakklodser under blokke og skødeskinner står ubehandlet, fordi teak kan tåle det.


Der er tale om en aldrig udtømt aktivitet, for når man er ved at være igennem listen, er tingene ved at være klar til at få en ny tur pga. slitage og UV-påvirkning. Så hvis du keder dig, er der altid et lille slibe-/male-/lakeringsjob at få hos os.

Dette var mit (lidt forsinkede) bud på "M" i den norske ABC-leg. Hvis du har lyst til at se, hvad andre har af M-bud, kan du finde dem her.

8 kommentarer:

  1. Heisann!

    TTT ting tar tid og ting MÅ gjøres!
    Deilig følelse når det er gjort og unne seg en liten pause, før det er på'n igjen ;:OD)

    SvarSlet
  2. Det er godt nok noget af et projekt at få sådan en båd klargjort.
    God søndag til jer begge:-)

    SvarSlet
  3. Godt jobbet! Det er herlig å høre når ting blir tatt vare på på rett vis. :)

    SvarSlet
  4. Jeg trodde du ville ha mast denne gangen, men malearbeid er det nok en del på når man har båt.
    Greit å se at andre maler også. Jeg holder på med huset og det er også mye arbeid:)

    SvarSlet
  5. Og snart er det nu, det er slet ikke til at forstå, når man som jeg har fulgt lidt med ved sidelinjen. Held og lykke med arbejdet :-)

    SvarSlet
  6. godt m-valg, som bådejer er der altid lige et slibe og male-arbejde man kan hygge sig med.

    SvarSlet
  7. Forsinket eller ej, det er flot arbejde og hvor ser de paneler smukke ud, smukt træ og flot malearbejde. Det må efterhånden være skønt at se jeres skib! Det ville være en københavner-tur værd.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!