20.7.10

N for NØDSIGNALER

Billede lånt her (da jeg heldigvis ikke selv havde nogen på lager)
De fleste ved, at der er noget, der hedder S.O.S. og MAYDAY. Og der er sikkert også mange som ved, at man kan bruge røde blus som nødsignaler. Men faktisk findes der en hel del flere signaler, som kan benyttes, hvis man kommer i en nødsituation til havs.
Der er tale om en nødsituation, når der er overhængende fare for besætning og skib, og man ikke kan klare sig uden hjælp udefra. I en sådan situation kan man tilkalde hjælp og assistance med disse nødsignaler:
  • SOS afgives med morsekoden ... --- ... enten med lyd eller lys
  • MAYDAY sendes via radiotelefoni, fx VHF på kanal 16
  • Signalflagene N og C hejst samtidig
  • Hvis man er inden for synsvidde, kan man bruge armbevægelser (strakte arme ud til siden hæves og sænkes langsomt)
  • Flammer i en tønde, gryde el. ligende
  • Firkant og kugle i riggen (fx et flag eller en T-shirt sammen med noget rundt)
  • Uafbrudt brug af tågehorn
  • Orange røg (laves med romerlys eller håndblus)
  • Røde raketter, faldskærms- eller håndblus
Jeg håber, jeg aldrig får brug for nogen af delene!

Dette er et meget forsinket indlæg til sidste uges etape af ABC i ord & billeder. Beklager den lange ventetid - vi har lige en båd, der skal gøres sejlklar.
Se andre bud på "N" her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!