12.7.13

Q for Quebec

Alle bogstaver i alfabetet samt tallene 0-9 kan vises ved hjælp af signalflag. For at man ikke skal stave sig igennem alting, har de enkelte flag også betydninger, i sig selv såvel som i selskab med andre flag (for mange af flagenes vedkommende). Fx betyder flagene N og C i kombination, at man er i en nødssituation, hvor man har behov for hjælp udefra. Når man signalerer ved brug af blot ét enkelt flag, har man enten et meget presserende eller et meget almindeligt budskab. De fleste langturssejlere vil fx fra tid til anden have brug for at hejse det ensfarvet gule signalflag "Q" (Quebec).

Her er Anne Sofie i gang med at sætte "Q" ved indsejlingen til Pohnpei
Flaget hejses under styrbord salinghorn
Betydningen af flaget er "mit skib er smittefrit, jeg anmoder om frit samkvem med land", hvilket i praksis betyder, at man netop er i færd med at anløbe en havn og i den forbindelse har behov for medicinsk-, landbrugs-, told- eller immigrationsgodkendelse, før besætningen må gå i land.

Dette var 17. kapitel i serien Langturssejler fra A til Å. På mandag bliver det både pladdervådt og samtidig helt afgørende for vores velbefindende.

Trofaste læsere af bureauet vil måske have bemærket, at dele af ovenstående tekst er genbrug fra et tidligere blogindlæg - det skal jeg beklage. Jeg kunne simpelthen bare ikke komme i tanke om andet relevant, som begyndte med Q.

2 kommentarer:

  1. Jag trodde gul flagg hade en annan betydelse! Det är den gamla pestflaggan som betecknade att fartyget är i karantän ( quarantain) tills myndigheterna förklarat det smittfritt. Än i denna dag betyder gul märkning i sjukvården smittorisk, t ex en gul tejp på ett blodprov.

    SvarSlet
  2. Q eller Quebec - Quarantine - er jo en høflig måde at anmode om medicinsk myndighed og om immigrationsgodkendelse.

    Har du været ude for at de tog prøver eller foretog medicinske undersøgelser - eller bare kiggede på jer om I så sunde og raske ud? Det må være spændende hver gang man anløber en ny havn: "hvordan er havnefogeden?"

    R for Regn og Rusk eller Rånok eller ... ja jeg glæder mig allerede.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!