12.12.07

Nemme numre

Min farbror har fødselsdag i dag. Det er ikke sådan, at jeg er specielt hardcore til at huske fødsesdage, men lige hans er lagret for altid. Faktisk er det ikke kun hans, der er let at huske, for hans storebror, min far, er født d. 6/6.
Min mor kom til verden 9. april - Danmarks besættelse (og mine forældre blev gift samme dag, så der kun er en dato at huske på) og hendes storebror har fødselsdag d. 24. december.
Min bror deler dato med Kronprins Frederik - faktisk er det kun mig, der ikke har en (for andre) lethuskelig fødselsdato.
Jeg husker den dog stadig selv, men der er desværre flere og flere af andres fødselsdage, jeg først kommer i tanke om, når de er passeret. Jeg tror egentlig ikke så meget, det er fordi jeg bliver dårligere til at huske datoer, men mere fordi der kommer flere og flere til. Fx er jeg virkelig ikke særlig god til at huske, hvornår mine venners børn er født. Og det er jo ikke, fordi jeg ikke gerne vil, der er bare efterhånden så mange af dem... Det kunne være smart, hvis man kunne skifte ikke aktuelle fødselsdage (fx på gamle kærester), som man godt kan, men ikke behøver at huske, ud med nogle som man ikke kan, men gerne vil huske...

Og hvor vil jeg så hen med det?
Vel bare sige tillykke til onklen og huske mig selv på, at jeg snart skal have købt en ny kalender.

Er du god til det med datoer???

20 kommentarer:

  1. Jeg har det også med at komme i tanker om mærkedage, når de er passeret. Her for et par uger siden blev jeg først klar over, at det var min fødselsdag, da det var blevet aften. Det kan faktisk godt være, at der var et par stykker, der ringede i dagens løb, men hvis der var, havde jeg glemt det igen. Jeg havde TRAVLT! Hvis folk nu havde været til at invitere til fødselsdag en hverdag, havde det selvfølgelig været anderledes, men jeg havde været nødt til at udskyde festlighederne til den efterfølgende lørdag.

    SvarSlet
  2. Et stort, omend forsinket, TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN Rasmine :-)
    Bedre sent end aldrig. Ik' oss'?

    SvarSlet
  3. Helt afgjort ;-D

    SvarSlet
  4. Haha, Lotten, det er jo mnemoteknik, at vi husker ting ved at forankre dem i andre. Jeg synes også, det er svært at holde styr på fødselsdage. Jeg skriver dem ind på en oversigtskalender, der er foran i min Mayland. Og når jeg husker det, tager jeg et kig. Jeg bliver selv så glad for fødselsdagshilsner.

    SvarSlet
  5. Jeg har også troligt skrevet folks fødselsdage ind i min kalender, men der kan faktisk gå lang tid mellem at jeg kigger i den, og så hjælper det jo ikke så meget. Jeg burde gøre som kæresten, der har fået sin telefon til at minde ham om folks fødselsdage...

    SvarSlet
  6. Jeg gør det modsatte, jeg husker alles fødselsdage og siger trofast tillykke.
    Til gengæld har jeg så det naive håb at alle andre også husker mig, så bliver så frygtelig skuffet hvert år på min fødselsdag.

    SvarSlet
  7. Hej Friberg, og velkommen her. Imponerende at du kan huske alle.
    Da jeg nu mod min vilje hører til balndt dem, der af og til glemmer en fødselsdag, kan jeg afsløre for dig, at det ikke er af ond vilje. Virkelig ikke!

    Bare en tanke: Hvis du nu fortæller blogosfæren, hvornår du har fødselsdag, så kan det være, der er flere, der siger tillykke næste gang ;-)

    SvarSlet
  8. Hvor er det skønt at læse, jeg er ikke alene, dejligt.
    Jeg har opgivet, at huske søskende børns fødselsdage osv. dernedaf. Kan ikke, vil ikke. Har bare sendt så mange fødseldagskort igennem alle årene (er en gammel tøs), og når det så er min føsdag - kommer der ét el. måske to kort.

    SvarSlet
  9. Sister, vi nok bare se i øjnene, at vi ikke er autistisk anlagt mht. at huske den slags. Og jeg tror, det er meget sundt at kende sine begrænsninger...

    SvarSlet
  10. Jeg er så dårlig til at huske datoer, men jeg er heller ikke behjulpet af nemme datoer.... 12.12 den er da nem..... tillykke med farbror

    SvarSlet
  11. Jeg er så dårlig til at huske datoer, men jeg er heller ikke behjulpet af nemme datoer.... 12.12 den er da nem..... tillykke med farbror

    SvarSlet
  12. Jeg er så dårlig til at huske datoer og bagefter bliver man da også rigtig ked af det, når man igen-igen har svigtet.

    Naturligvis står alle de vigtige datoer i en kalender, men lige som dig glemmer jeg at åbne den. Nu bruger jeg et supergodt kalenderprogram på min computer. Allerede tre dage før en begivenhed, får jeg en lille erindring hver gang jeg tænder min computer. Det er fantastisk og jeg glemmer aldrig meget noget som helst.

    SvarSlet
  13. I min familie er vi alle registreret i et online slægtsprogram på www.geni.com. Det sender en reminder et par dage i forvejen, så vi har ingen undskyldning mere.

    Ellers er jeg rimelig god til at huske mærkedage, men alle de der nye børn, der er kommet til, er lidt af et problem. Til gengæld kan jeg huske afdøde familiemedlemmers mærkedage, selvom flere af dem har forladt denne jord for 20 år siden!

    SvarSlet
  14. Det er en lettere ambivalent følelse, at så mange ALTID husker min fødselsdag (og mine ungers og sågar mine ungers dåbsdage...dét har imponeret mig) og sender hjertevarme hilsner.
    For ihe, hvor det gør godt at blive husket og ihe, hvor det giver dårlig samvittighed at indse, at man selv igen igen har glemt at hilse den anden vej...
    Jeg er en NØD til datoer - og helt ærligt går jeg ikke så meget op i mærkedage. Nogle husker jeg dog altid.
    Min datter er født på mine bedsteforældres guldbryllupsdag. Fredag den 13. oktober. På mormors første bryllupsdag som enke, sendte jeg en blomst, som hun nød i fred FØR der var festivas og lagkage i det lille gule hus. Dét er jeg glad for at jeg huskede.
    :o)

    SvarSlet
  15. Jeg bruger et online kalenderprogram der sender mig en sms når der er noget jeg skal huske.

    Havde det ikke været for det program, ville jeg glemme det meste, det er helt sikkert.

    SvarSlet
  16. Hvorfor ikke se sandheden i øjnene: Hvis det var virkelig vigtigt for en at huske de datoer, huskede man vel også at kigge i sin kalender.

    Jeg ved ikke rigtig, om jeg er særlig imponeret over at bliver husket som led i et system. På en måde synes jeg, at det er hyggeligere og mere personligt, hvis folk spontant tænker på en, selv om det er et par dage for sent. Men nu skal jeg passe på ikke at gøre systematikerne uret. Det kan jo godt være, at de også tænker på en, når de ikke lige ser i deres kalendere ;-)

    SvarSlet
  17. Tak Shabby, jeg har sendt ham linket til bloggen, så nu kan han selv læse dit tillykke ;-)

    Jens, det lyder som en genial løsning. Forudsat at man tænder sin computer ofte selvfølgelig ;-) Men som blogger, så er det vel lige præcis det, man gør?
    Vil du sende et link, så jeg kan kaste et blik på din løsningsidé?

    MrsCute - det lyder også som en løsningsmulighed. Er det kun familiens eller er det også venners fødselsdage I har styr på nu?

    Bitten, det giver god mening det med ambivalensen - men jeg har faktisk ikke selv prøvet at blive husket af nogen, som jeg ikke selv har husket. Endnu...

    Allan, kunne du lokkes til at sende et link? For det lyder godt nok også som en god løsning :-)

    Rasmine, når vi kan lære svære formler og komplicerede ord og regler, så kan vi nok også, hvis vi virkelig anstrenger os, lære at memorere de fødselsdage, vi gerne vil huske - men for mig handler det om, at jeg i forvejen bruger en masse energi på at stoppe ting, jeg skal huske, ind i hukommelsen og fødselsdage er derfor belvet nedprioriteret.
    Jeg kan godt lide at kunne ønske folk tillykke, uanset om jeg har har fået hjælp til det af en hukommelsesprotese (det være sig kalender, sms, elektronisk reminder), ligesom jeg også synes, det er rart, når nogen sender en hilsen til mig på dagen (eller deromkring). Så er jeg sådan set ligeglad med, hvordan de har formået at huske datoen ;-)
    Jeg bliver dog ikke fornærmet, hvis min fødselsdag bliver forbigået i tavshed heller, SÅ vigtigt er det ikke for mig, smil.

    SvarSlet
  18. Link til kalender der kan sende sms´er:

    http://www.google.com/calendar/

    Kræver at man har en google-konto, men det har en blogger bruger vel pr automatik, ikk?

    SvarSlet
  19. Tak :-)
    Jeg har i hvert fald en googlekonto, så det skal undersøges nærmere!

    SvarSlet
  20. Det er "desværre" kun familien på geni.com

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!