15.7.08

Kivik-Vantalängan-Verkasjön-Agusa-Torparbron

For godt tre år siden fik jeg en sms med ordene: ’Er du sådan et menneske, som kunne finde på at sige ja, hvis man spurgte, om du ville med på vandretur i Grønland?’. Tre måneder senere tilbragte jeg nogle fantastiske uger med telt og vandrestøvler på verdens største ø. For jeg er ’sådan et menneske’. Og da sms’ens afsender, som i dag bor i Malmö og stadig er bidt af en gal vandresko, igen syntes at trænge til at få friluftsgenet luftet, blev vi hurtigt enige om, at anden weekend i juli skulle øremærkes til noget vandring i det svenske. Det er selvfølgelig en helt anden boldgade end Grønland (den historie får I måske en anden dag), men Sverige er så meget lettere tilgængeligt, både tidsmæssigt og økonomisk – og der er godt nok dejligt i broderlandet.

Det tager 35 minutter at komme derover med toget fra Københavns hovedbanegård. Derfra er der fine forbindelser til resten af landet og i særdeleshed rundt i Skåne. Vi hoppede på et af de lilla pågatåg (hvad sker der for farvevalget?! Påg er skånsk for dreng og alle togene har navne efter kendte mandlige skåninger. Lilla var ikke gået i Danmark…) til Simrishamn, og derfra gik det videre med en (rørende billig) lokal bus til Kivik, hvorfra vi havde besluttet at starte vores tur. Kivik ligger nemlig på Österleden, der er en del af Skåneleden.

Skåneleden er et system af vandreruter bestående af over 1000 km afmærket sti fordelt på 78 forskellige dagsetaper. Den svenske stat ser leden som et middel til fremme af folkesundheden og finansierer derfor den løbende vedligeholdelse af afmærkning, små broer og færiste, der gør det muligt for de vandrende at finde vej. Dog anbefales det på det kraftigste at have et kort med. Der er steder, hvor stisystemet deler sig, steder hvor køer har kløet pælene omkuld og steder, hvor man bare ikke kan finde den orange plet eller pil, som skulle fortælle retningen på ens videre færd. Overordnet er leden dog virkelig godt afmærket og der er gode transportforbindelser til og fra rigtig mange af etaperne. Der er gode lejrpladser og ellers er der jo allemandsret. Undervejs er der tilmed flere steder, hvor man kan overnatte i shelters, gå på toilettet, komme af med affald og få frisk vand, hvis man har den slags behov.

På to dage nåede vi igennem fire del-etaper og 7-8 forskellige vegetationstyper. Det kan nok være, biologen fik støvet sin botanik af og min stakkels vandrefælle måtte lægge øre til mangt et ’nææææh’ og ’ihhh’ og ’se der, det er en Aks-Ærenpris/Bredbladet Klokke/Sand-Nellike/jegskalsparejerforfleremendervarmange’. Forbløffende tålmodigt lagde hun næse til fingernulrede blade af alt muligt fra Bakke-Timian (uhmmm) over Gul Snerre (hmmm) til Skov-Galtetand (bwadrrr), men jeg er nu ret sikker på, at min begejstring over botanikken først for alvor smittede, da jeg spottede de første modne blåbær. Og vilde hindbær. Og små aromatiske skovjordbær (jeg elsker det svenske ord, smultron).

Hvis botanikken var lidt støvet, var det ingenting ved siden af ornitologien, men de strålende blå fjer på isfuglen er ikke til at tage fejl af, og de røde glenter husker jeg fra en tidligere biotur i Skåne. Jeg må så til gengæld leve med, at jeg ikke ved, hvilken slags ørn det var, vi så hænge som en flyvende dør over os. Det er også okay, for den var bare smuk og majestætisk.
Der var sommerfugle, mus, frøer og egern, får og kvæg, men ingen af de elge, som nogen gerne ville møde. Vi fik til gengæld selskab af myg og fluer og flåter, hvor især de sidste slet ikke fattede ’adgang forbudt’-skiltet. Men ingen af de ubudne gæster kunne tilnærmelsesvis spolere glæden ved at være naturnære.
Vi kunne faktisk ikke komme meget tættere på og det var s k ø n t!!!






12 kommentarer:

  1. Sikken tur. Forstår godt der er fyldt godt op på karmakontoen.
    Tak for at dele med os andre :-)

    SvarSlet
  2. Det lyder som en skøn vandretur for biologen, der fik støvet sin botanik af! Tak for dejlige billeder og en spændende fortælling, Lotte ;-)

    SvarSlet
  3. Du kan tro, der er fyldt op MrsCute. Jeg deler gerne :)

    Det var virkelig som at slippe et barn løs i en legetøjsbutik, Madame. Det var lige før, jeg hoppede op og ned på stedet :-D

    SvarSlet
  4. Tak for skøn beskrivelse/billeder - det må være vidunderligt, at opleve.

    SvarSlet
  5. Velbekomme Sister. Det er vidunderligt, og tænk, det er bare nogle få timer herfra...

    SvarSlet
  6. Fantastisk!!
    Bare det var mig, der gik afsted der med rygsækken på...

    SvarSlet
  7. Jeg kunne unde alle at tage på sådan en tur, Anne. Det gør godt. Helt ind i krogene af sjælen.

    SvarSlet
  8. Jeg kender slet ikke den del af Sverige - men det er jo en fantastisk natur. Bare at være lidt væk fra civilisationen gør godt... balsam for sjælen!

    SvarSlet
  9. ahhh, tak Lotte, du bestyrker mig i at en dag vil jeg på vandretur, din tekst og dine billeder får også mine ben til at spjætte :-)

    SvarSlet
  10. Nille, der er jo andre dele af Sverige, hvor naturen er meget mere vild og utæmmet end i Skåne län, men jeg var alligevel imponeret over hvor let man kom til at føle, at man var væk fra al civilisation. Og glædeligt overrasket over, hvor forskelligartede naturtyper der findes indenfor forholdsvis korte afstande.

    Velbekomme Lene :-) Jeg har prøvet både de lange vandreture på tre uger og så disse kortere af to-tre dages varrighed - og jeg synes begge varianter har deres charme. De små ture kan meget lettere passes ind i min hverdag som den ser ud nu, men dengang jeg læste blev det gerne laaaange ture. Færøerne var fx helt fantastiske at opleve til fods.
    Der findes så mange skønne pletter på kloden som bedst opleves netop til fods - og det er aldrig for sent at begynde. Jeg har solgt rygsække til damer i 70'erne, der skulle ned og gå Caminoen :-)

    SvarSlet
  11. Spændende historie. Det er svært ikke at blive misundelig. Og du er vist den perfekte vandrepartner!

    SvarSlet
  12. Tak Jens - hvis man holder af at få fyldt ørerne med inputs om den natur man bevæger sig igennem, så er jeg nok ikke den værste vandrefælle i verden.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!