16.7.08

Vingede væsner på væggen

Rundt omkring i blogland sker det ikke sjældent at flere af indbyggerne anbefaler kunst. Jeg tør godt indrømme, at jeg ofte skøjter lidt let hen over disse indlæg, hvis ikke mit øje liiige fanges af et godt billede. Men jeg er nok heller ikke lige målgruppen for den type indlæg, for jeg er mere typen, der foretrækker at kende kunstneren personligt (min bedstefars malerier, min kærestes akvareller/tegninger/plakater, min fars tush), køber ting på rejser (fx har jeg nogle fantastiske tryk af Ganesh, som jeg erhvervede på Mauritius) og har fotografier på væggene. Og så er jeg til landkort...men det er en helt anden historie og slet ikke den, jeg vil fortælle nu.

Jeg har nemlig også to biller, som - når jeg en dag igen får egne vægge til rådighed (det er en af begrænsningerne ved at bo i en båd) - vil pryde mit hjem. Billerne er fra hagedornhagen og de er vanvittigt smukke. hagedornhagens billeder af biller og sommerfugle er fremstillet som kunsttryk i bare 2000 eksemplarer, og jeg kan lige så godt bruge deres egne ord til at beskrive dem, for de rammer helt plet:

Et hagedornhagen kunsttryk er, kort sagt, gennemtænkt og gennemført ned til den allermindste, lillebitte detalje. Kunsttrykkene er rolige og klassiske i deres udtryk. De ligefrem summer af nostalgi og poesi, og fremmaner associationer til gamle silketrykstavler med lignende naturmotiver. På samme tid er trykkene, i deres forstørrede enkelhed og illustrative skarphed, også et udtryk for nyskabelse og modernitet. Kunsttrykkene passer flot ind i nutidens boligmiljøer, hvor stramme møbelklassikere står side om side med livlige vintagemøbler og tilbehør, og de gør sig også aldeles udmærket på børneværelset med tegnestifter i hjørnerne. Det vrimler med muligheder!

Bloggen yder desværre ikke billederne retfærdighed, men her får I alligevel den ene af mine biller. Jeg er så imponeret over naturen - for billen SER faktisk sådan ud i virkeligheden.

Er den ikke fantastisk?

13 kommentarer:

  1. jo, Lotte, den er fantastisk...se bare alle detaljerne på dens ben.Jeg kan godt forstå du er fas...nå det kan jeg ikke lige stave til...imponeret så :*-)

    SvarSlet
  2. Fascineret, Anne - det er lige det jeg er.

    SvarSlet
  3. Meget smukt billede, og her skøjtes ikke, for jeg lærer så meget af dine indlæg ;D

    SvarSlet
  4. Sister, du giver mig farve i kinderne!!! Og jeg var vild med den skulptur som Jens købte til Frank på din anbefaling - bare så du ved det. Bliv ved med at skrive, som du gør :-)

    SvarSlet
  5. Farve i kinderne - klæder altid smukke piger. Har spurgt, om jeg skulle holde med de indlæg, men der lød jo et ramaskrig, så fortsætter lidt endnu. Knus til dig

    SvarSlet
  6. Knus tilbage Sister. Og bare så du ved jeg ikke har glemt din udfordring - jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en vaskeægte pest. Det er jo priviligeret, er det ikke?

    SvarSlet
  7. Jo! Den er fantastisk, Lotte.
    Og denne aftegning som et fotografi minder mig om Hans Henrik Lerfelts billeder. Det var ganske vist tit kvinder, han tegnede, men med samme naturtro virkning.

    SvarSlet
  8. Madame, det er ikke en aftegning men rent faktisk et fotografi. Mændende bag hagedornhagen, Mads Hagedorn-Olsen og Anders Morell Hagen, er begge fotografer. Deres fotografier bliver bare lavet som kunsttryk på en virkelig god papirkvalitet og det er teknikken, der gør, at det ikke bare ligner almindelige fotos.

    SvarSlet
  9. Hvilken detalje rigdom. Naturen er i sandhed fascinerende :-)

    SvarSlet
  10. Jeg har før set billeder af de der biller - og jeg synes stadig at de ser væmmelige ud.

    SvarSlet
  11. Det er jo pigtråds ben........!

    Jeg håber, at jeg alligevel er den kønneste, af den og jeg.

    Men kigger man længe nok på den, betynder den at ligne en tegneserie figur. He he he...

    SvarSlet
  12. MrsCute - hvis der har været en skaber, har han da haft en fabelagtig fantasi ;-)

    Jens, den er selvfølgelig ikke nær så indbydende som en sommerfugl (som hagedornhagen også har billeder af), men jeg synes alligevel den lille fyr er lidt sej.

    Majsen, du siger noget... ;-)
    Du er skøn, men billen her besidder i mine øjne også skønhed - jeg synes ikke rigtig man kan sammenligne jer to, grin. Jeg ved da ikke, hvad jeg ville sige til et kompliment, som lød "du er kønnere end en bille" :-D

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!