2.6.09

Stressfri juni

Jeg vover et eksperiment. I hele juni måned er ordet "stress" bandlyst fra min mund. Alle afarter som "stresset", "stresse", "stressende", "superstresset", "megastresset" etc. er ligeledes forbudte at sige højt.
Filosofien bag eksperimentet er enkel. At vi giver energi til det, vi fokuserer på. Og at vi får mere af det, vi giver energi til. Gode såvel som dårlige ting og tilstande.
Så ved at flytte fokus fra stressbegrebet, kan det være, jeg vil samtidig vil give mindre energi til det og dermed føle mig mindre stresset. I hvert fald har jeg en formodning om, at jeg vil blive mere bevidst om, hvor meget energi jeg bruger på "stress". Det er da et forsøg værd.

Jeg prøver at lokke kæresten med på eksperimentet - er der andre, der har lyst til at være med?

(Jeg er dog lidt nysgerrig efter at se, hvad der kommer til at ske på Uffe Stenstrops nye blog, så nu skal jeg gøre op med mig selv, om det strider mod eksperimentet at læse om stress)

9 kommentarer:

  1. Haha, Lotte, ja så må du nok hellere holde dig fra Uffes blog :-)

    SvarSlet
  2. Det giver da meget god mening. Jeg tror bestemt, at hvad, vi tænker, påvirker vores generelle velbefindende og oplevelse af livet. Hvis man hele tiden bruger negative termer til at definere sine omgivelser og oplevelser, vil man nok også opleve alting som mere trist, stressende, hårdt osv. end hvis man prøver at definere ting i positive termer. Det er selvfølgeligt lettere sagt end gjort, men det er nok en god mental øvelse. :)

    SvarSlet
  3. Held og lykke med livet i juni :-)

    SvarSlet
  4. Super god tanke og et spændende "eksperiment", Lotte :-)

    Held og lykke med det.

    SvarSlet
  5. Jeg tror meget stærkt på at vi selv delvis er med til at påvirke vores stemninger som du skriver. Derfor beder jeg hver aften mine to store børn om at nævne tre gode ting fra dagen der gik, og derfor holder jeg af at fortælle om de små glæder på Badut. Et fænomen som stress er helt sikkert talt op hos mange af os og måske vi ville føle os mindre stressede hvis vi ikke snakkede om det. Rigtige alvorlige problemer og sygdom (som alvorlig stress) forsvinder dog ikke selvom vi fjerner fokus, nærmest tværdigmod.

    SvarSlet
  6. Det gik lige op for mig, mens jeg læste dit indlæg, at ordet stress ikke rigtig hører hjemme i mit ordforråd.
    jeg kender det godt, jeg kan også til tider føle mig lettere stresset, men jeg bruger det ikke.

    Det er en hel rar tanke :)

    SvarSlet
  7. Efter at have oplevet en mild form for stress på min egen krop, er ordet strøget af mit ordforråd, i hvert fald når jeg omtaler mig selv og min egen situation. Det nemlig heldigvis flere år siden, det ord har været en korrekt betegnelse for min situation.

    Tror at ens tanker og fokus kan gøre meget. Tænker man overvejende positivt (hvilket du jo allerede gør), oplever man også flere positive ting. Og er man bevidst om at udelukke stress, tror jeg det kan gøre meget. Held og lykke med projektet :-)

    SvarSlet
  8. Jeg bruger aldrig ordet så det er ikke et problem for mig, men jeg følger spændt med i dit juni ønske

    SvarSlet
  9. Held og lykke med eksperimentet! Jeg har reklameret for det på bloggen, du ikke kan besøge :-)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!