23.8.09

Gratis ris

Kan du lide at quizze? Kan du lide tanken om, at du kan hjælpe med at skaffe mad til fattige og hungersramte uden at skulle ud og stemme dørklokker eller have muldvarpen op af lommen?

FreeRice-programmet giver dig mulighed for begge dele. Det kræver kun at du: 1) kan engelsk 2) bruger noget tid ved computeren (dette kunne måske tilmed komme med på listen over alternativer til kedsomheds(tids)fordrivende sysler, som Uffe påbegyndte forleden?)

For hvert spørgsmål, du besvarer korrekt, donerer FreeRice 10 risgryn gennem FN's World Food Program for at bekæmpe sult. Programmet har kørt i knapt to år, og der er indtil videre blevet doneret 67 milliarder risgryn! Men hvor meget vejer et risgryn i grunden? 67 mia. lyder af meget, men det er fordelt på to år og alt, alt for mange sultne munde, der skal mættes. Så det føles godt at kunen bidrage.

Der er emner nok at vælge imellem:

Kunst
Berømte malerier

Kemi
Det periodiske system (basis)
Det periodiske system (hele listen)

Engelsk
Grammatik
Ordforråd

Geografi
Identifikation af lande på et verdenskort
Verdens hovedstæder

Sprog
Fransk
Tysk
Italiensk
Spansk


Matematik
Basismatematik
Multiplikation


- Washington Post skrev: “What if just knowing what a word meant could help feed hungry people around the world? Well, at FreeRice it does . . . the totals have grown exponentially.”

Jeg har lige hjulpet med at donere 500 risgryn ved at svare rigtigt på spørgsmål i kategorierne engelsk ordforråd og verdens hovedstæder. Jeg er med andre ord blevet bedre til engelsk og har fået støvet min geografi af. For man får svaret at vide, hvis man svarer forkert. Hvis ikke det var fordi, jeg også skulle nå noget andet i dag, ville jeg gerne quizze videre.

Har du ikke lyst til at være med?

10 kommentarer:

  1. Orv, det blev så en tidsrøver, Lotten. Men jeg "tjente" da 2 kg. ris på tysk, fransk og hovedstæder - og lært et par nye hovedstæder fik jeg også. Tak for tippet.

    SvarSlet
  2. Jeg kom op på et kilo, men måtte stoppe. Jeg var ikke klar over, at det tog så lang tid, men jeg vender da tilbage. Uh, jeg var god til det med kunst;)

    SvarSlet
  3. En overspringshandling med en GOD undskyldning - jotak for det!
    Det må prøves.

    Jeg får alt for sjældent kommenteret herinde Lotten - men TAK for dig altså. Du er en sjældent varm og inspirerende sjæl.

    Kram

    SvarSlet
  4. Jeg quizzer ind i mellem derovre. Naar jeg foerst kommer i gang, bliver jeg helt bidt af det :-)

    SvarSlet
  5. >Zette
    Det kommer sjovt nok slet ikke bag på mig, at du kunne lide at lege med :-D

    SvarSlet
  6. >Sifka
    Nej, det er lidt af en tidsrøver - men det er til et godt formål, synes jeg :-)

    SvarSlet
  7. >Bitten
    Tak selv du skønne kvinde!

    SvarSlet
  8. >Fisker
    Sådan har jeg det også :-) Men jeg undskylder mig selv med, at min overspringshandling tjener et højere formål ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg var totalt bidt af det for nok 1½ år siden... jeg stoppede fordi det simpelthen var umuligt for mig at stoppe ;-)

    Men nu giver du mig jo lyst igen... man kan nemlig nemt bliev fanget; og det jeg elsker at teste min viden jo!

    SvarSlet
  10. >Nille
    Forstår godt, du blev fanget :-D Og du med din store viden må jo have lidt af en fest med sådan en quiz!

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!