20.3.10

Øl og malaria

Jeg er en af dem, som synes, det kan være herligt med en kølig øl eller en G&T efter en varm dag (fx i troperne). Ikke hver dag, men en gang imellem. For fremtiden vil jeg dog lige tænke mig om en ekstra gang, før jeg vælger øl fremfor gin. Hvis jeg befinder mig i et malariaområde vel at mærke.

Det har nemlig vist sig, at malariamyg tiltrækkes af lugten af øl, og at jeg derfor har større risiko for at blive stukket, hvis jeg har drukket øl. Og det behøver ikke en gang at være hverken stærk øl eller meget øl. For at det ikke skal være lyv, bør jeg også holde øje med, om den/dem jeg sover i nærheden af, har drukket øl. 
Hvis du har lyst til at vide, hvordan man har fundet ud af, at myggene foretrækker øldrikkere, kan du læse mere på Videnskab.dk

(Billedet er lånt fra Scientific American)

5 kommentarer:

  1. Ja, jeg så det godt for nyligt. Vi må have nogen afsted for at finde ud af, om der er sorter, der er mindre tiltrækkende end andre, eller måske har modsat virkning. Øl kan jo brygges på ris, byg, hvede og meget andet.
    Men hvordan kan de så være, at stærke b-vitaminer siges at have afskrækkende virkning, gær indeholder jo da b-vitaminer, ikk'?

    SvarSlet
  2. De kloge siger jo også at kininen i tonic er med til at holde malaria nede, så der er MASSER af fordele ved en god GT! :D

    SvarSlet
  3. Pænt glad for, at der ikke er malaria i nærheden af min sommerterrasse. For der er nogle gange en øl.

    SvarSlet
  4. Det var vist endda sådan gin og tonic opstod - til beskyttelse mod malaria :-)

    SvarSlet
  5. WOT!!! Taenk sig, jeg plejer normalt ikke at blive stukket af myg (en myg er vel en myg, eller hur, uanset om den baerer malaria?), men da vi var i Jamaica blev jeg stukket som en vanvittig og derude drak vi oel om aftenen, da deres vin er dyr eller elendig! :)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!