17.3.10

Vil du dine drømme nok?

Når jeg taler med andre om, at kæresten og jeg snart begiver os ud på en jordomsejling, der kommer til at vare flere år, er der mange, som ytrer ønsker om, at de også godt kunne tænke sig at gøre noget lignende. Jeg har indtryk af, at mange går g drømmer om at forandre deres liv eller måske blot i mindre skala tilføre deres tilværelse en portion eventyr i en periode. Leve nogle gamle eller nye drømme ud. Men alle dem, jeg har talt med indtil videre (bortset fra dem, der allerede HAR gjort det, vi skal til at gøre), bremser sig selv i en form for ”detkanjegjoikke”-mentalitet, der tit bliver undskyldt med børn, familie eller karriere.  Jeg tror, det handler om, at de ikke vil det nok. 

Jeg tror på, at hvis du vil noget nok, så går du efter målet. Uanset størrelsen af den opgave, der ligger foran dig. Uanset om det drejer sig om at sejle rundt om jorden, eje en særlig eksotisk bil eller løbe maraton på Den Kinesiske Mur – hvis du ved, hvad du virkelig ønsker, vil du gå efter det og ikke engang se udfordringen.
Hold fokus på dine daglige handlinger og ikke så meget på sluttilstanden. Sidstnævnte vil give dig mentalt brændstof for at minde dig om, hvorfor du gør, hvad du gør, men du kan ikke ændre på fremtiden - du kan kun ændre og kontrollere nuet. Så gør noget nu! Fokuser på LIGE NU.  
Jeg hørte engang en historie om Dr. Livingston, den berømte opdagelsesrejsende i 1800-tallet, og selvom det muligvis er ren folklore, illustrerer historien dette princip perfekt:

Da Dr. Livingston blev spurgt, hvordan han kunne klare rejsen til det indre af Afrika set i lyset af hvor meget jungle, han var nødt til at komme igennem, og hvor helt enorme afstande, han måtte tilbagelægge, svarede Dr. Livingston, at han bare koncentrerede sig om en enkelt lian ad gangen og at han jo ikke vidste, hvor langt han var nødt til at gå ... for hvis han havde vidst det, kunne han ikke have slet ikke have gennemført.

Jeg har ikke garanti for, at vi får mere end dette ene liv til rådighed, og jeg nægter at bruge det på blot at flyde med strømmen. Jeg har tænkt mig at gå i retning af de ting, jeg drømmer om og de mål jeg sætter mig.
Mennesker omkring os vil ofte helst have os til at bruge vores liv, som de selv gør, men jeg har lovet mig selv at bruge mit liv, som jeg vil. 
Ofte er de forhindringer vi ser blot illusioner. Disse illusioner kan være skabt af os selv, men de er ofte også placeret som forhindringer af andre, undertiden bevidst, men oftest blot af uvidenhed. Efterhånden som du punkterer hver enkelt illusion, vil du få mere tillid til at udfordre og vælte den næste illusion. 
Tro mig, så enkelt er det faktisk.

Efterhånden som skipper og jeg kommer tættere på vores afrejse (nu under et halvt år), bliver den virkelighed hvor vi tager ejerskab over vores egen tilværelse og bliver i stand til at ændre livet til hvad vi vil, mere og mere klar. Jeg mangler de helt rigtige ord til at beskrive den selvstændiggørelsesfølelse og den magtfølelse af at eje eget liv, som vi opbygger på denne måde. Ligesom med kærlighed, tror jeg, må det opleves at blive forstået.

Er du typen, som går efter alle dine mål? 
Hvis ja, hvad driver dig så? 
Hvis nej, hvad holder dig tilbage?

14 kommentarer:

  1. Det er bare sååååå sandt, det samme sagde alle også til mig da jeg flyttede til Borneo i 1991 ... hvor er det spændende sagde de også.. men de fleste tør og gør det ikke ...Det er nemmere at være sofaeventyrer end fuldtidseventyrer , men det sidste er BARE så meget sjovere.. do it og stop med alle undskyldningerne.
    Ja - jeg når de fleste af min drømme og mål. Dem der er vigtige og meningsfulde for mig. Jeg drives af lyst og skaber forandringer og forankring for andre der har brug for støtte til at få deres drømme opfyldt .
    Det er handling der skaber forvandling.
    Det bliver spændende at følge jeres jord omsejling, samtidig kommer jeg til at savne vores små samtaler på La Oficina
    Verdensborger og forandringsagent

    SvarSlet
  2. WOW! Tusind tak Lotzen! :)

    Lige hvad jeg stod og manglede for at komme i gang med det væsentlige igen...

    Det der med at stå og stirre ud i horisonten fremfor rent faktisk at udforske den, er en vane jeg nu ligger på hylden... tak ;)

    Jeg tænkte jeg lige ville smide dig den her som du måske har set før:

    De 7 nøgler til at nå ENHVER drøm:
    1. Desire (længsel/vær Sulten)
    2. Vehicle (fartøj/middel/redskab)
    3. Education (lær det nødvendige)
    4. Invest (tid/penge)
    5. New Habbits (hvis du gør hvad du altid har gjort, får du hvad du altid har fået)
    6. ACTION! (som artiklen så fint forklare)
    7. Attitude (VÆLG din indstilling; Vær en termostat - ikke et termometer)

    Hvis du støder på nogen der kunne have brug for hjælp til punkt 2. & 3., så må du gerne henvise dem til min hjemmeside, måske det kan hjælpe dem til at få råd til deres drømme...

    Jeg glæder mig til at følge med i jeres eventyr... for det er vel planen at du dækker rejsen med skriblerier her i bloggen, ik? :)

    Vi ses snart...

    Din ven
    Sassi

    SvarSlet
  3. "Nøj, det lyder spændende" sagde folk, da jeg rejste til Grønland sommer efter sommer - men ingen ville med. For lang tid at være væk, ikke nok penge i det osv. lød undskyldningerne. Og da jeg senere flyttede herop var jeg pludselig modig. Forstod ikke helt det prædikat, for jeg flyttede jo bare derhen, hvor jeg i forvejen opholdt mig.

    Vi har talt om det før og hverken du eller jeg kommer til at sidde som gamle mennesker og ærge os over de drømme, vi ikke fik udlevet. Til gengæld kan vi bruge laaaang tid på at udveksle røverhistorier :-)

    SvarSlet
  4. Hey :-) Håber sådan at I er et sted på vores rejsevej, når vi engang vender næsen hjemad, kunne være fantastisk at møde jer midt i den store store rejse.

    Mennesker omkring os.
    Er det mennesker generelt? Og ja, det er det nok, det er altid rart at møde nogen der har valgt som en selv. Jeg er i hvert fald glad når jeg møder en akademiker, der har valgt at gå hjemme mens børnene er små.

    SvarSlet
  5. Jeg ved ikke, om jeg er typen, som gaar efter ALLE mine maal, men de fleste af dem. Ellers ville jeg ikke bo hvor jeg goer, have boet de steder jeg har boet, arbejde hvor jeg goer og allervigtigst vaere gift med ham, jeg er gift med.
    Det er maaske ikke vildt eksotisk, men det er lidt anderledes end bare at foelge med stroemmen. Det har foeltes naturligt hele vejen, og har egentlig aldrig foeltes som en udfordring.

    Nu hvor jeg taenker over det altsaa :-)

    SvarSlet
  6. Meget fint og eftertænksomt skrevet som altid. Det hander jo meget om at de fleste af os har mange drømme der ikke allesammen kan gå i opfyldese samtidigt (du kan f.eks. ikke sejle og have kæmpe have samtidigt) og det er først når én drøm bliver så stærk at den kan overskygge de andre at man endten må handle på den eller visne.

    SvarSlet
  7. >Mette
    Du er jo i den grad indbegrebet af en kvinde, der gør og tør det du vil - en stor inspirationskilde for mange. Jeg vil også komme til at savne vores samtaler og det positive islæt i min hverdag, som du udgør!

    SvarSlet
  8. >Sassi
    Glad for at du kunne bruge mine tanker og ord :-) Og de syv punkter synes jeg rammer meget rigtigt! Håber vi snart kan stikke hovederne sammen IRL

    SvarSlet
  9. >Grønlandspost
    Nej du har ret, vi kommer ikke til at sidde og ærgre os :-) Og jeg ville elske at sidde som en gammel kone og udveksle et helt livs røverhistorier med dig...

    SvarSlet
  10. >Sara
    Jeg holder også meget af at møde folk, som har valgt som jeg selv - nok fordi der er langt imellem dem pt. Hvis alle valgte som jeg, ville det måske ikke længere være noget, jeg tænkte over eller fandt helt så interessant...hvem ved? Jeg synes, det kunne være tophyggeligt, hvis vores veje kunne krydses derude i den store vide verden :-)

    SvarSlet
  11. >Fisker
    Tror du ikke, det føles mindre som udfordringer og forhindringer, fordi vi selv er så fokuserede på målet i stedet for at se barriererne?
    Jeg kan nu ikke se mig helt fri for at have følt at jeg er stødt på forhindringer, men dem der har været har vi kunnet overvinde netop fordi vi holdt vores mål for øje og vidste hvorfor vi gjorde, som vi gjorde.

    SvarSlet
  12. >Marina
    Du pinpointer lige netop en af de indre konflikter jeg har oplevet - for jeg drømmer jo netop også om en stor have. Jeg vælger bare at fokusere på, at det giver mere mening for mig at sejle nu og dyrke have senere (sådan cirka resten af mit liv, når vi igen rammer landjorden).
    Det jeg sigtede til med mit indlæg var i høj grad problematikken for de mennesker, som ikke synes, de får levet deres drømme ud. Om det er vilje eller mod, de mangler, skal jeg ikke stille mig til dommer overfor - vil bare tilskynde til at man giver sine drømme en chance og går efter sine mål.

    SvarSlet
  13. Du har helt ret, Lotte! Du fik lige sat de ord på, som jeg manglede :-)

    SvarSlet
  14. Jeg tror bare det er SÅ vigtigt i et menneskeliv at mærke efter hvad man inderst inde vil, længes efter - og finde modet og midlerne til at gøre netop dét. At udleve sin egen kerne, så at sige. At gøre det som de andre foreslår kan bringe megen inspiration, men fører ofte til kedsomhed og utilfredshed.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!