”Every voyage should be made twice. First to make mistakes, and second time to put those mistakes right.”
Disse ord er ikke den eneste årsag til, at jeg holder meget af John Steinbeck, men lige nu er de nærmest blevet til lidt af et mantra. For vi er tilbage i Danmark efter nogle ugers sejlads, som med rette kan kaldes en vellykket generalprøve. Den oprindelige plan var at nå til England inden 1. juni, hvor skipper skulle påmønstre Activ på endnu en Grønlandsekspedition. Imens skulle vores egen båd opbevares på værft i Dartmouth. I stedet er den nu på værft på Ærø, hvilket – når alt kommer til alt – absolut ikke er noget ringe bytte.
For med Steinbecks ord in mente har denne første længere sejlads budt på flere udfordringer som kan mane til eftertanke. Ikke nødvendigvis fejl, hvis vi ser bort fra, at vi tog afsted med noget der viste sig at være for lidt tid til rådighed. For vi er nu en gang ikke herrer over vejret, lige så lidt som vi kan bestemme over andres helbred. Vores gast blev indlagt kort inden afsejling, og en gedigen kuling i Nordsøen sendte os i nødhavn på Borkum, den sidste af de ostfrisiske øer under tysk flag, lige på grænsen til Hollandsk farvand.
Burkana Hafen på Borkum - med kuling i Nordsøen |
Her lå vi indeblæst så længe, at vi til sidst måtte se i øjnene, at det ville være urealistisk at prøve at nå til Dartmouth inden 1. juni. Distancen retur til Danmark fra Borkum er kortere, og vejrudsigten afgjorde beslutningen. Altså vendte vi om og tog endnu en tur på Elben og Kielerkanalen. I Brunsbüttel fik vi så svære motorproblemer, at det tog os en hel dag at få dem under kontrol. Jeg har ikke tal på de gange, vi i løbet af den dag bekræftede hinanden i, at det var godt, vi ikke lå midt i den Engelske kanal med et uidentificerbart motorproblem og vinden lige i næsen. I stedet kunne vi i ro og mag gå hele systemet igennem, lokalisere problemet (falsk luft i søvandsfilteret viste det sig) og motoren har kørt upåklageligt siden.
Under tag sommeren over |
Nu står båden trygt under tag og kan se frem til, at vi genoptager færden medio september, når skipperen returnerer fra de nordligere himmelstrøg. Det glæder både båd og besætning sig til, for generalprøven har kun givet blod på tanden og lyst til flere sømil under kølen.
Wauw!!! :-D
SvarSletHvad er "falsk luft"?
SvarSletja, vad är falsk luft?:) Härligt att ha båten på Ärön, eller hur? har hört en liten fågel vissla någonting om en tur mot våra breddgrader. Hoppas att det blir av.
SvarSletBamseknus!
Dejligt med generalprøve og alt muligt. I må da næsten hoppe på stedet i iver efter at komme af sted igen :)
SvarSletHvor er det spændende Lotten, og hvor er det dog godt, at I er forstandige folk, der forstår sig!
SvarSletHvor er det spændende Lotten, og hvor er det dog godt, at I er forstandige folk, der forstår sig!
SvarSletSelv om det måske er billigere på Ærø end i Dartmouth, så må det da koste noget? Har du fået job i Marstal? Er det den gamle skibsværftshal?
SvarSletTak for beretningen - du er god til at fortælle og forklare :)
WOW - det er saft suseme godt jeg ikke skulle sende jer afsted, for jeg ville sgi da ikke have skaenket en proevetur en tanke! :)
SvarSletHmmm, falsk luft - tja i virkeligheden skal der jo slet ikke komme luft ind i søvandsfilteret, så jeg har måske rodet begræbet lidt sammen med falsk træk (som i en brændeovn). Det var pakningen, det var galt med.
SvarSletDet var ikke i første omgang tænkt som en prøvetur, men det endte det med at blive. Og ingen af os er kede af det. Når man sejler, er man nødt til at acceptere, at alting ikke kan planlægges - der vil altid være en række parametre, som enten er ukendte/umulige at kontrollere.
SvarSletJeg synes I har haft mange uheld og mange forsinkelser - jeg har efterhånden lidt ondt af jer, for jeg ved jo, hvor gerne I vil af sted.
SvarSletPå den anden side så må båden snart være i perfekt stand. Det må altså give en fornemmelse i maven, når man endelig kaster sig ud på det store eventyr.