24.10.11

Total pærevælling

Grød har fået lidt af en renaissance de senere år, men vælling synes jeg ikke rigtig man støder på hos helsejuntanen. Måske fordi ordet bare er svært at sælge som noget lækkert?
En gang for mange år siden, serverede min mor pærevælling for min oldemor, som var på besøg. Det er nærende og billigt og hører efterårets pærehøst til. Trods en opvækst i små kår på Falster, havde olde aldrig vidst, at pærevælling var noget man kunne spise. Hun havde ikke reflekteret over at ordet kunne betyde andet end det udtryk for et værre roderi eller miskmask, som de fleste i dag nok også bruger det til. Altså var det med en vis skepsis, hun satte skeen i den første - lillebitte - portion, men maden smagte hende i dén grad. Og det smager da også rigtig godt!
Jeg har ikke selv fået pærevælling, siden jeg var barn, men vi havde en halv kasse pærer fra forrige weekends æbleræs stående, og så faldt talen på omtalte vælling. Det endte med et hyggeligt gensmageri.


Opskrift på pærevælling

1 liter vand (kan efter smag og behag helt eller delvis erstattes af mælk)
3 dl byggryn
1 tsk salt
evt. 1 dl rosiner (eller tørrede tranebær, hvis man vil være lidt kæk)
4 pærer skåret i stykker

Bring vandet i kog. Drys grynene i under omrøring og tilsæt salt, rosiner og pærestykker. Kog grøden ved svag varme i 20-30 minutter. Rør i den med mellemrum.
Server med kanelsukker.

Mad til tre voksne mennesker for under tredive kroner. Supernemt og tilmed sundt!
Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!