24.5.12

Fra skrotskude til hot skude

Nogle damer ældes ikke just med ynde. Nogle kæmper hidsigt mod tidens tand og forsøger at bevare et evigt ungdommeligt look. I løbet af de seneste fire år har Newfoundlandskonnerten, Bonavista, undergået en forvandling, som overgår selv Gitte Nielsens mange plastikoperationer. Og det er ikke så lidt, når man tænker efter... Stort set alt er blevet skiftet ud og skonnerten fremstår nu komplet nyrenoveret og klar til stabelafløbning. Og hvorfor så ikke bare bygge et nyt skib, i stedet for at bruge fire år på at renovere en pilrådden gammel skude? Fordi Nationalmuseets fornemmeste opgave er at bevare og formidle - ikke at bygge nyt. Så fordi Bonavista tilhører netop Nationalmuseet har projektet været af en karakter lidt ud over det sædvanlige. Samtidig har det været åbent for besøgende hele vejen igennem og en kvart million gæster har lagt vejen forbi for at følge med i byggeriet.
Jeg har selv fulgt projektet på sidelinien, siden Bonavista kom på land i 2008, og jeg glæder mig til at se hende blive søsat igen på lørdag, hvor Marstal kommer til at være på den anden ende over begivenheden.
Ses vi?

April 2008 - landsat på Eriksens plads. 
April 2008 - det rådne skæres ud. Dvs. nærmest det hele.
  
Juli 2008
April 2009 - stort set alle spanter er skiftet
April 2009
Februar 2010 - nyt dæk er lagt.
April 2012 - lastrumemt er færdigt.
April 2012
Knæene er noget af det eneste oprindelige, som er blevet bevaret.
April 2012 - næsten færdigmalet
Du kan læse mere om Bonavista og se mange flere billeder ovre hos Marstal Søfartsmuseum.

3 kommentarer:

  1. Ja den er HOT! Jeg har hørt om den før og jeg synes den er skøn, ideen er selvfølgelig oplagt, sørg for at man kan se at teknik ikke kun er iPhone :)

    Det forbavser mig (næsten) altid at spanterne ligger så tæt, men for at et skib som dette her skal kunne tåle at krydse Atlanten må det vel være stærkt bygget. Det er i orden med mig at man udskifter næsten alt træet, jeg ville bare ønske at man malede de få orginiale ting i en anden farve så man kunne se, at det faktisk også var sådan de originale dele så ud - pædagogisk, ikke?

    Det ville være en fantastisk oplevelse at være med til at se den blive søsat i morgen, lørdag, men der er familiefødselsdag. Jeg håber det går godt :)
    -Donald-

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke nogen dårlig idé til fremmelse af formidlingensdelen i forbindelse med sådan et projekt - men der er sikkert en årsag til, at man ikke har valgt at gøre det på den måde.
      Det VAR en meget stor oplevelse - på flere planer - og jeg kunne unde alle, at de bare én gang i deres liv, fik muligheden for at opleve noget storslået som dette.

      Slet
  2. Jeg nyder billederne igen og igen :)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!