17.6.13

F for Fiskeri


Det ligger lige for at forsøge at fange fisk, når man lever ombord på en båd. Vi holder os dog fra at fiske i laguner, pga. risikoen for ciguatera-forgiftning, men når vi sejler, har vi fiskestængerne i brug. To styks er monteret agter og troller efter os hele dagen eller indtil der er bid. Orbit har det, der her ombord kaldes 'Meterklubben', som man bliver medlem af, hvis det lykkes én at fange en fisk, der er over en meter lang (eller som vejer mere end 20 kg). Vi har trukket lod om rækkefølgen blandt gasterne, således at vi ved hvem der skal springe til og iføre sig det særlige bælte, der bliver brugt, når en fisk skal hales ombord. Og så er det ellers bare om at vente, tjekke linerne med mellemrum og så krydse fingre for, at noget godt bider på. Sker det, er den næste udfordring at få dyret halet ind, og til sidst skal man så koncentrere sig om at gaffe fisken rigtigt, så den ikke hopper af krogen. Vi har indtil nu kun haft heldet med os én gang, en smuk Mahi Mahi (også kendt som Dorado eller Guldmakrel), men den slap desværre fra os, da den skulle gaffes. 



Så nu krydser vi fingre for, at vi får mere held på sejladsen fra Pohnpei til Nauru. Da får vi, hvis vejrfilen ellers taler sandt, vinden ind foran for tværs hele vejen og kan holde en bedre fart, end vi kunne på sidste ben, hvor vi måtte krydse hele vejen. Højere fart betyder større sandsynlighed for bid, så vi håber, der kommer frisk fisk på menuen snart.

Vi har dog nydt godt af andres fiskeheld. Forleden købte vi en lille gulfinnet tun – den fik vi to store sushimåltider ud af. Der er noget næsten vulgært over bare at kunne proppe sig med sushi uden at skele til regningen. Jeg har spist meget sushi i mit liv, men jeg har med garanti aldrig fået den SÅ frisk før. Fisken var kun lige hevet op af havet. Mums!


Du har nu læst sjette afsnit i føljetonen "Langtussejler fra A til Å" - hvis du ikke har fået de foregående fem afsnit med, kan du finde dem her. Og ellers vil jeg selvfølgelig opfordre dig til at følge med på onsdag, hvor jeg løfter sløret for, hvad der gemmer sig bag 'G'.

1 kommentar:

  1. Vulgært eller ej, det er fint :) Sikke nogle lækre anretninger, I har lavet; det runde fad ser ud som noget jeg godt kunne klemme ned, men de små runde ringe yderst er også smukke, og det grønne fad er ligeså - uhmmm!

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!