21.6.13

H for Hygiejne

Vi er syv ombord. Vi tropehedesveder. Og vi har ikke noget bad.
Sidst jeg fik et rigtigt bad, var på Guam d. 12. maj, men det betyder selvfølgelig ikke, at skidt og salt sidder i kager på mig.
For netop her er det ekstra vigtigt at opretholde en god hygiejne, dels fordi vi lever så tæt, dels fordi tropevarmen og den høj luftfugtighed kan få selv et lille sår til at blive betændt. Og små sår får man nemt, hvis man klør i myggestik og de små, røde knopper, man let får, hvis man ikke bliver fersket grundigt af efter en tur i havet. Saltvandssår skal man ikke spøge med, slet ikke i troperne. Så selvom vi ikke har et rigtigt bad, sørger vi for at blive vasket hver dag, nogle gange flere gange dagligt (fx efter dyk og kajakture).
Et 'bad' her ombord foregår på følgende måde:

1: Du hopper i havet
2: Du kravler op på badeplatformen og sæber dig ind
3: Du hopper i havet igen, denne gang for at skylle sæben af
4: Du kravler op igen og skyller saltet af - det foregår ganske enkelt med en spand ferskvand og en kop


Det er ekstremt vigtigt at få alt salt skyllet af, ikke bare af hensyn til hud og hår, men også fordi salt om læ (under dæk) er bandlyst. Salt suger fugt, og for at undgå at hynder, madrasser, puder og sengetøj bliver klamme og skimlede, er alt, hvad der indeholder salt; dykkerudstyr, badetøj, tøj fyldt af saltsprøjt – og altså også os selv i saltet version, forvist til dækket.

Efter hver længere sejlads (altså ikke dem, hvor vi blot sejler fra ankerpladsen ud til et dyk) skal båden ferskes af og gøres grundigt ren både over og under dæk. Dertil har vi en fast rengøringsrutine, hvor vi på skift har bakstørn og gør rent om læ og i cockpittet hver tredje dag. Det lyder måske af meget, men med så mange mennesker på så lidt plads og under tropiske forhold, så er det langt at foretrække at holde et højt hygiejneniveau.

Uanset om du lige er hoppet på, eller om du har fulgt med fra begyndelsen, så er dette ottende afsnit i serien Langturssejler fra A til Å. På onsdag kan du læse om en af de ting, som er helt essentielle for at man får det bedste ud af en livsstil som denne.

1 kommentar:

  1. Det var godt at vide det. Jeg kan godt forestille mig hvordan det ville gå, hvis man begynder at slæbe salt indenbords, men jeg vidste ikke at hav-bakterierne (som formentlig stortrives i det lune vand) kan bidrage til infektioner.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!