28.6.13

K for Kajak

Jeg har lært at ro i kajak. Dvs. jeg har jo roet flere gange kajak tidligere, både i Danmark og under varmere himmelstrøg (senest i lagunen på Aldabra for blot få måneder siden), men jeg har i løbet af meget kort tid herude lært meget mere, end jeg har kunnet hidtil. 



Der er i øjeblikket gået sport i at få mit skruerul (eskimovending) til at fungere lige godt, om jeg roterer den ene eller den anden vej rundt – og når de sidste elementer i dette kajakkursus er på plads, skulle jeg gerne være den lykkelige ejer af et EPP2-certifikat og dermed have erhvervet friheden til at låne Orbits kajakker, lige så tosset jeg vil. Det er nemlig så heldigt, at skipper Ken – blandt meget andet - er kajakinstruktør og udbyder kurser i EPP1 og EPP2 (Euro Paddle Pass niveau 1 og 2) til alle, som er gaster ombord. Samtidig stiller han også krav om, at man har disse uddannelser, hvis man vil gøre brug af bådens to kajakker, hvilket især af sikkerhedsmæssige årsager giver rigtig god mening. For det er essentielt at have helt styr på, hvordan man kommer op i kajakken igen, hvis man skulle være uheldig at vælte i den et sted, hvor man ikke kan bunde.


De to havkajakker ligger permanent som et par fribilletter til enestående oplevelser til vands – det gælder blot om at benytte sig af tilbuddet. I kajak har vi mulighed for at bevæge os steder hen, hvor gummibåden ikke kan bringe os (dels fordi påhængsmotoren stikker langt dybere end kajakkerne gør, dels fordi vi ikke bare individuelt kan beslaglægge 'familiebilen' i flere timer eller dage) – fx dybt ind i mangroveskove eller på overnatningsture med telt på små øde øer.

På mangrovetur med Anne Sofie
Jeg kan godt lide den frihed, der er forbundet med at ro i kajak – og så nyder jeg, at jeg ikke behøver at lytte til en motor, mens jeg bevæger mig gennem vandet. Forestil dig at glide lydløst gennem mangrove og lytte til et infernalsk fuglekor, som ikke tier selvom du nærmer dig, forestil dig at kunne iagttage en sky Kingfisher fiske, at se små fisk springe ud af vandet lige foran spidsen af kajakken, forestil dig at det er din krop alene, som skaber fremdriften. Det er intet mindre end fantastisk, og jeg glæder mig til mange flere gode timer i kajakken.

Afsnittet om kajak er det 11. i serien om livet som langturssejler. På mandag kommer det til at handle om en anderledes stilfærdig aktivitet, men dog én som jeg dyrker ofte og med stor fornøjelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!