19.12.13

Fabelagtigt fugleliv - Jule(post)kort #19


Oktober 1013
Jeg har egentlig aldrig betragtet mig selv som decideret fugleentusiast, men har altid sat pris på vores fjerede venner - men med årene har jeg været så priviligeret at en række amatørornitologer velvilligt har introduceret mig til flere og flere arter og i dag kan jeg sagtens tage mig selv i at blive ovenud begejstret over at kunne føje nye arter til min personlige liste. Det hjælper selvfølgelig også at rejse i lande, hvor der er masser af variation og hvor man kan komme tæt nok på fuglene til at kunne artsbestemme dem selv uden kikkert.
Australien er simpelthen et slaraffenland for fuglenørder i alle afskygninger. For her findes fugle i alle afskygninger. Bittesmå og kæmpestore, anonymt brune og prangende kulørte, slanke og plumpe, langhalsede og korthalsede, med og uden svømmefødder, i reder og i huler, syngende og skræppende, flyvende og ude af stand til at flyve overhovedet. Alt fra spurve til pingviner.
Kortet viser kun et lillebitte udpluk af hvad jeg har set indtil nu - der er mange flere på min liste, og hver dag kommer der nye til.

2 kommentarer:

  1. Ja, det er smukke fugle og det er en utrolig tilpasning, nogle arter udviser, men jeg kan altså ikke frigøre mig fra den tanke at amfibie-fugle som måger, ænder og gæs er de mest vellykkede arter, fordi de kan klare sig i forskellige miljøer. Og de er så smukke, synes jeg :)

    SvarSlet
  2. Jeg ser en natur-dokumentar om Okavango "deltaet" (misvisende betegnelse synes jeg) og er fascineret af elefanternes intelligens og af "sliddet" på naturen o.s.v. og kommer til at tænke på, hvordan du bærer dig ad med holde af så mange forskellige væsener og levemåder. Jeg tror der er brug for formidling af naturen på flere måder - noget som kan tage lidt af den skræk for naturens kræfter, som får nogle af os mennesker til at gyse over den somme tider ubarmhjertige kamp om livets ressourcer.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!