18.12.13

SS Yongala - Jule(post)kort #18


Oktober 2013

I et halvt århundrede lå passagerskibet SS Yongala uopdaget på havbunden efter sit forlis i 1911. Samtlige 122 ombord omkom og forliset anses for at være en af de mest tragiske hændelser i australsk maritim historie. Ingen kendte vragets position, og forliset forblev et mysterium indtil 1958, hvor hun blev fundet ud for Queenslands kyst, blot tre timers sejlads fra Townsville.
Havbunden omkring vraget er åben og sandet, der er langt til nærmeste koralrev og derfor har skibet med tiden antaget form af et kunstigt rev. I dag bliver Yongala af mange betragtet som et topklasse-dyk, især pga. den store variation og densitet af dyreliv omkring og på skroget, der ligger på ca. 30 meters dybde - og jeg var da også rigtig godt tilfreds på trods af at sigtbarheden var helt elendig. Jeg havde to dyk på vraget, og det bliver de sidste dyk på denne rejse, så det er bestemt ikke nogen ringe måde at slutte af på. Fra nu af står den udelukkende på eventyr på landjorden - og dem er der allerede udsigt til masser af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!