31.8.07

Frugt i frisk luft

I går var jeg med chefen på eksursion til pometet. Det er et herligt sted, og lige nu, hvor alting modner, er der helt fantastisk. Vi skulle som udgangspunkt blot snakke brug af billeder og betaling for disse, men som bonus fik vi en rundvisning af pometmesteren selv. I begyndende smuskregn vandrede vi således række op og række ned mellem æble-, pære-, blomme-, valnødde-, fersken-, abrikos- og mirabelletræer, bærbuske, vinstokke og rabarber mens en strøm af anekdoter, fakta og smagsprøver flød os i møde. Pometmester Claus boblede nærmest over af entusiasme, så det var svært ikke at blive smittet af hans begejstring. Han er simpelthen en brønd af viden. Jeg fik bl.a. opklaret, hvordan den rigtige rosinblomme ser ud, og lærte, at røde varianter af æblesorter har tykkere skal og færre aromastoffer end de grønne og gule varianter.

Kronprins Frederiks taffelæble
Jeg nød rundvisningen på flere planer og med mange sanser. Jeg kender en del som ville have nydt det mindst lige så meget. Han, som uden tvivl ville have sat allermest pris på det, lever desværre ikke længere, men jeg tror nu alligevel på, at bedstefar gjorde os selskab for en stund... han snuppede nok også en blomme eller to...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!