23.10.07

Ild og stjerner

Det blev klokken mere end varslet, før jeg stod på stationen og ventede på at kunne komme hjem efter aftenens kursus. Men så har jeg til gengæld også fået genopfrisket de ting, man skal vide om hypotermi og brandslukning. Samt set et par film fra Søsportens Sikkerhedsråd fra 1972, hvor lyd og mundbevægelser ikke var synkroniseret, så det lignede en dårlig tysk reklame med dansk tale. Budskabet gik dog ikke tabt, men der blev fnist lidt i krogene. Hvorfor laver man ikke noget, der er lidt mere tidssvarende?! Mangler man midlerne? Eller viljen?

Nå, men den praktiske del bestod i at udløse en redningsflåde og derefter foregik den mest interessante del af aftenen udendørs.

Nu har jeg prøvet at bruge både CO2-slukker, ABC-pulverslukker og brandtæppe - vel at mærke til ildslukning i 3D og farver. En ram lugt af friture bredte sig efterhånden, for det brændbare materiale, vi skulle øve os på, var planteolie i en gryde - relativt let at kontrollere for aftenens underviser fra Falck, og samtidig en god illustration af, at også madolie kan skabe problemer, hvis man ikke er varsom.
Hele seancen foregik med udsigt til blikstille, natsort vand og med et strålende stjernetæppe over os (men her måtte mobilens kamera dog kapitulere, så dem må I drømme jer til). Ikke så dårlig en måde at bruge en mandag aften på, men NU vil jeg se dyner og håbe på, at jeg aldrig nogensinde får brug det, jeg netop har lært.

2 kommentarer:

  1. Vi må håbe, du aldrig får brug for din viden i det virkelige liv. Den gamle film ude af synkronicitet lyder ret grinagtig.
    Det med ild i madoliene har jeg selv set - bagefter - i et køkken hvor fritureolien var antændt af sig selv. Det var sgu uhyggeligt, der var næsten ikke noget køkken tilbage.
    Håber dine øjne har det bedre nu.

    SvarSlet
  2. Filmen var ufrivilligt morsom, hvilket var lidt kikset, da det jo var nogle alvorlige emner, der var på programmet. Men nogen gange husker man bedre ting, som man har grinet af, så måske er det slet ikke så tosset endda.
    Og tak, øjnene har det bedre. I dag føles det i hvert fald som om linserne sidder som de skal ;-)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!