21.12.07

Der skal øl til

Aftenen blev vellykket helt igennem (bortset fra kartoffelmosens konsistens, for vi faldt i snak og så belv den lidt for lind).
Der blev fortalt røverhistorier, anekdoter og nyt fra nær og fjern - især fjern. Vi lo meget, spiste en masse og skyllede efter med årets julebryg fra Rise Bryggeri på Ærø. Mine forældre havde foræret os nogle flasker Strong Rudolph, og den gik rigtig godt til mørbrad, østershatte og rosa champignon i rødvinssauce med frisk timian.

Hjemme hos os kan vi godt lide specialøl. Faktisk synes vi efterhånden, at livet er blevet for kort til almindelige pilsnerøl. Og når man har det sådan, kan man jo kun fryde sig over, at der har været et veritabelt boom af mikrobryggerier gennem de seneste år. Specialøllene nærmest fosser ud på markedet og med lidt nysgerrighed og lyst til at prøve sig frem, er der noget at finde for enhver smag.

Rise Bryggeri blev stiftet i 1884 og siges at være landets næstældse bryggeri. Mellem 1956 og 2004 blev der dog ikke brygget øl her, men nu er produktionen genoptaget og det lader til at gå ganske hæderligt for det lille bryggeri. Deres øl sælges ikke blot lokalt på øen, men forhandles i Coop Danmarks butikker over hele landet.
Om gårsdagens øl skriver de:
Strong Rudolph er brygget af vand fra Rise, Pale Ale bygmalt, hvedemalt, karamel bygmalt, samt sukker. Engelsk First Gold samt Goldings humle er tilsat under urtkogningen i 2 tempi og den anvendte overgær fuldender denne traditionelt bryggede Jule Ale. Farven er dyb mørkerød og smagen er fyldig, rund og blød med god aromatisk humlekarakter.

SKÅL!

13 kommentarer:

  1. Jeg er mest til deres indian Pale Ale - den smager lidt af hyldeblomst syntes jeg - og den smager så englene synger.. nu ses vi snart

    SvarSlet
  2. Jeg er generelt en meget stor IPA-fan, men jeg har faktisk stadig til gode at smage den fra Rise.

    Vi ses i morgen :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder lækkert - både jeres mad og det du fortæller om Strong Rudolph. Mærkeligt nok er øllens velsignelser aldrig gået helt op for mig, men det drejer sig jo nok bare om at prøve sig lidt frem. Jeg har dog været på en spændende restaurant i Værløse, der også er et lille ølbryggeri - det var en oplevelse.

    SvarSlet
  4. Jeg må indrømme, at det også først for alvor er inden for de sidste par år, jeg har fået øjnene (eller vel nærmere smagsløgene) op for øllets fortræffeligheder.
    Jeg holder meget af asiatisk mad, og der passer øl ofte en hel del bedre til end vin.

    SvarSlet
  5. Jeg er også en stor ølentusiast. Hos os bliver alm pilsnerøl nu udelukkende omtalt "søbeøl" :-)
    Jeg har en julemumme på lager, jeg ikke har smagt før. Men ellers holder jeg mig til mange gode hvedeøl og også IPA - så længe jeg kan undgå stouts, som dog er fast ingrediens i en del af min favoritmad.
    Velbekomme - jeg vil se efter Rise Bryg...

    SvarSlet
  6. Det er så spændende med alle de special øl der er kommet og det ligger nok også mere til vores kultur at drikke øl fremfor vin. Desværre drikker jeg ikke øl, eller vin eller..... så jeg er lidt udenfor her.....

    SvarSlet
  7. Hos os er specialøllene fra mikrobryggerierne også blevet voldsomt populære - modsat de tomme flasker. Dem kan jeg desværre godt blive lidt træt af. ;-)

    SvarSlet
  8. Ja, jeg er også lidt udenfor her...men jeg ved da, hvilken øl, du taler om :-) Der er indkøbt et par stykker af slagsen til sønnerne her til juledagene.

    Du og dine ønskes en rigtig god og glædelig jul. Det var ærgerligt, vi ikke kunne ses i denne omgang, men som sagt, så tør jeg ikke binde an med mere, end jeg føler, at jeg har håbet om at magte. Sønnerne er nu på vej til øen, og for dem bliver jeg nødt til at bruge af min sparsomme energi.
    Så det blev altså dig, der blev en af dem,der blev snydt i denne omgang. Desværre.

    God tur til øen og rigtig god jul :-) Knus fra Johanne.

    SvarSlet
  9. Shabby, jeg er sikkre på, du så har fundet noget andet, der kan fryde dine smagsløg - og som man ikke får ondt i hovedet af at drikke for meget af ;-)

    MrsCute - jeg er heller ikke fan af tomme flasker :-D

    Johanne, jeg vil glæde mig til at se dig næste gang, jeg er på øen. Jeg havde en rigtig hyggelig formiddag hos Charlotte og hendes familie - det var sådan en god oplevelse af få set hende i 3D og med lyd på.
    Også en glædelig jul til dig og dine. Vi tager med færgen i morgen kl. 9 og stiler mod julehyggen i Jyderup.

    SvarSlet
  10. Søbeøl! Ha ha :-D
    Zette, jeg er udover at være IPA-fan også ret glad for hvedeøl og ale i al almindelighed - selvfølgelig med en række favoritter.
    Stout er nærmest et måltid i sig selv, så det skal nydes til ikke alt for tung mad - men er heller ikke noget, jeg gør det så meget i.

    SvarSlet
  11. Jaja, oellen var SUPER (og maden endnu bedre), men hvad ER historien bag den loeve (fabeldyret) og spurven????!

    D.

    SvarSlet
  12. D - jeg har ikke kunnet få logoets historie opklaret (endnu).

    SvarSlet
  13. Lotte, som ikke øldrikker, må jeg vist hellere se om det er øl fra Ærø, der kan få mig til at ændre mening om øl...vi har stadig en i køleskabet, måske Eddie vil dele?

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!