22.12.07

Varme hjerter - og sokker

Jeg ankom i god behold til fødeøen i går aftes efter en usædvanlig veltimet rejse med DSB. Ikke én eneste lille forsinkelse gjorde de sig skyldige i på min færd.
Hjemme hos mine forældre ventede en knitrende ild i brændekomfuret, dejlig mad og to varme katte, den ene meget stor, den anden meget lille. Hold da op, hvor kan sådan en lille killing smelte mit hjerte! Lige nu ligger han og sover i skødet på mig, efter at det langt om længe gik op for ham, at han IKKE fik lov at sætte potepræg på dette indlæg. Dansende tastaturfingre er åbenbart særligt fristende for sådan en størrelse.

I dag har jeg været på julevisitter. Først hos Charlotte, som tog imod med et varmt kram og efter en rundvisning på matriklen også varm the på kanden. For at det ikke skal være løgn, fik jeg også et par af hendes varme, strikkede sokker! Hos Charlotte er der masser af hjertevarme at hente og jeg kørte da også hjem derfra med et smil på læben og en rigtig rar fornemmelse i maven. Iklædt al denne varme og mit kamera gik jeg på jagt efter rimfrostmotiver på hjemvejen, men dem må I vente med at se, til jeg igen kommer i nærheden af min egen computer.

Efter frokost stod der endnu en julevisit i programmet, denne gang hos en gammel gymnasieveninde, som jeg kun ser en enkelt gang eller to om året, men som jeg genoptager tråden med hver eneste gang, som om det var i sidste uge, vi senest havde set hinanden. Den slags venskaber er uerstattelige! Og hendes hjem emmer af kærlighed, faktisk buler hun selv af det lige i øjeblikket, for deres lille pige på snart tre år skal være storesøster i februar - omtrænt samtidig med at min egen nevø kommer til verden. Charlotte havde givet mig et par bittesmå, strikkede sokker med til babyen og de faldt i rigtig god jord, selvom det vakte glad forundring at modtage en gave fra en fremmed. Den slags varmer også.
Det blev til nogle hyggelige timer med mere varm the samt imaginære pandekager og ditto ostegrød (?!? OSTEGRØD ?!? Børns fantasi er så herlig!), og dagen har således bragt masser af point lige ind på karmakontoen.

Hjemme igen har resten af dagen stået på produktion af julepynt til brormands juletræ, gaveindpakning, og pakning af bilen, så den er klar til i morgen tidlig, hvor mine forældre og jeg tager afsted med færgen for at køre mod Sjælland, inden trængslen på vejene bliver alt for stor.
Det blev en kort visit på øen denne gang, men jeg er glad for, at jeg tog turen hjem, for jeg trængte. Og det er altså ikke rigtig jul, hvis ikke jeg er på Ærø i december.

6 kommentarer:

  1. Jeg sidder og tænker på filmen; Nøddebopræstegård
    Julen er nu bedst i de vante rammer og sikke et møde du havde med Charlotte. Den ø må da være et besøg værd? Jo jeg må tage mig sammen. Ha en god Jul

    SvarSlet
  2. Hvor lyder det bare hyggelig! Og så med masser af point på karmakontoen oveni. En lille ø må være et dejligt stde at have sin forankring, fordi du så har gamle venner samlet. Det var spændende at læse!

    SvarSlet
  3. Sikke et vidunderligt julebesøg på fødeøen og hos bl.a. Charlotte. Jo vi er mange der har forstået, at hun er ganske særlig!

    Jeg håber, du får en rigtig glædelig jul, og vil samtidig takke dig for mange spændende og tankevækkende indlæg hidtil! :o)

    SvarSlet
  4. Shabby - både øen og Charlotte er et besøg værd!
    Og tak i lige måde!

    Madame, det ER dejligt, selvom der ikke er mange fra 'gamle dage' tilbage på øen. Julen og i endnu højere grad påsken er samlingstidspunkt for mangt en gammel ærøboer, så der er næsten altid indlagt glædelige gensyn.

    Kære Nina, selv mange tak!
    Og du har helt ret, hun er ganske særlig hende Charlotte :-)

    SvarSlet
  5. Det lyder så hyggeligt at måtte rejse hjem for at holde jul. Og ikke mindste at mødes med venner og familie i dejlige varme huse.

    SvarSlet
  6. Det ER nemlig rigtig hyggeligt, Marianne :-)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!