6.12.07

Det åbne land

På tirsdag udkommer tredie bind af Naturen i Danmark, Det åbne land, som er det bind, jeg har været billedredaktør på.
Jeg var til reception med de involverede i forgårs og har derfor allerede fået et snigkik i bogen - og det ser ikke helt tosset ud. Når man, som jeg, har siddet med næsen i det i flere måneder, kan man ikke undgå med det samme at spotte ting, som hører til i skønhedsfejl-kategorien - smuttere, som der nok ikke er så forfærdelig mange andre, der vil lægge mærke til, men som jeg synes, er lidt ærgerlige. Jeg har dog ikke fundet ret mange, og jeg er for min part rigtig godt tilfreds. Jeg har ikke stået for tekstredaktionen og har kun skimmet efter 2. ombrydning, så jeg har mange timers læsning til gode.

Bogen kommer til at stå fint på hylden ved siden af de to første bind i serien, Havet og Geologien, og med tiden håber jeg at kunne føje de sidste to bind, som får titlerne Skoven og De ferske vand, til.
De skal 'bare lige' laves først.

Det har været en særdeles lærerig oplevelse at stifte bekendtskab med forlagsverdenen og arbejdsgangen i forbindelse med en bogudgivelse af denne kaliber, hvor der er over tyve forskellige forfattere og rigtig mange flere fotografer tilknyttet. Jeg er ikke bange for at kaste mig over et lignende projekt en anden gang, gerne med tekstredaktion også, men lige nu har jeg vist ikke råd til den slags projekter. Ikke på fuld tid i hvert fald, men gerne som freelance i al den fritid, jeg ikke ved, hvad jeg skal bruge til (pffffff). Der er simpelthen ikke nok dukater i det.
Og dukater skal jeg til at samle på, for selvom lykken ikke er ussel mammon, som Madame skrev så rigtigt om i går, så er der desværre nogle drømme, der kræver en vis form for finansiering for at kunne føres ud i livet.

Og imens jeg lægger planer og drømmer om dukater og fjerne kyster, kan jeg læse om naturen i det åbne land i Danmark - det er ikke så ringe endda.

11 kommentarer:

  1. Det må være virkelig spændende at prøve kræfter med forlagsverdenen. Hvor er det ærgerligt, at det er så dårligt lønnet at være billedredaktør. Men erfaringen, du har fået, kan ingen heldigvis tage fra dig!

    SvarSlet
  2. Hvor spændende... de bøger kunne jeg da tænke mig både at læse og blive klogere af.
    Ærgerligt dukaterne ikke rækker til en gentagelse, og også ærgerligt, de ikke altid følges ad med ens drømme.
    Men som du siger...der skal penge både til mad, husly og drømme.
    Til lykke med udgivelsen :-)

    SvarSlet
  3. Præcis Madame, jeg har bl.a. lært at være mere kontant i lønforhandlinger. At tale rent ud af posen betaler sig ofte.
    Og ja, jeg syntes det var en skæg opgave, så det er ikke sikkert, jeg ville have valgt anderledes, selvom jeg havde vist mere om, hvad jeg gik ind til.

    Tak Johanne :-) Serien skal være afløser for den gamle 8-bindsserie, Danmarks Natur, og foreløbigt tegner det til at arvtageren er værdig til opgaven.
    Er spændt på at læse anmeldelserne, når de kommer.

    SvarSlet
  4. Jeg har et meget ambivalent forhold til bogpriser. Engang havde jeg nemlig en drøm om at oversætte bøger. Det har jeg så prøvet et par gange, og det var godt nok en lav timeløn, der kom ud af det! jeg vil sør'me have mit arbejde ordentligt betalt - ellers må de finde en anden til at gøre det. Jeg tror faktisk heller ikke, der er mange forfattere, der spinder guld.

    MEN jeg vil da helst have, at bøger skal være billige ;-)

    SvarSlet
  5. Det lyder til at have været en sjov oplevelse at være med til.
    Det er surt, når du nu syntes det er spændende, at det så ikke giver mere i løn.

    Tillykke med udgivelsen.

    SvarSlet
  6. Hej Lotte

    Jeg skulle hilse og sige, at min kæreste har glædet sig til dette bind meget længe, og har knapt kunnet gå forbi en boghandel uden at spørge, om de havde hørt noget nyt. Vi ser frem til at læse med!

    Mvh Rasmus (LBH)

    SvarSlet
  7. Rasmine, jeg tror, det er lysten mere end noget andet, der skal drive en, hvis man skal arbejde i forlagsbranchen. Eller som forfatter for den sags skyld - det har du helt ret i.
    Der er ikke mange, der tjener som Rowling ;-)

    Marianne, der VAR sjovt, og ja, det er ærgerligt, at det er så ringe betalt. Men som Rasmine siger, så vil vi også gerne have, at bøger ikke er for dyre. Og den her lille sag kommer til at koste 699,- i udsalg, så det er ikke ligefrem en billigbog. Det er en nicheproduktion, der kun bliver udgivet i 4000 eksemplarer, så det afspejles selvfølgelig i budgettet.

    :-) Rasmus - jeg håber kæresten bliver tilfreds med bogens indhold. Nu ved du da, hvad du kan give hende i julegave!

    SvarSlet
  8. Det er altid dejligt at se sine billeder på tryk ;-)

    SvarSlet
  9. Hej Keld :-)
    Ja det må du jo vide en del om efterhånden!
    Jeg har også prøvet det nogle gange, dog ikke altid med forudgående aftaler på plads. Grønlands Rejseburea fik i hvert fald røde ører, da de pludselig modtog en faktura, fordi de havde brugt tre af mine billeder. Uden at aftale en pris med mig først. Dumt. Meget dumt...

    SvarSlet
  10. Bogen er landet, og den ser rigtig god ud. Billederne sidder lige, og sidenumrene ser ikke ud som om de er klistret på ;)

    SvarSlet
  11. Tøhø Rasmus, vi er vist kun en lille skare, der helt præcist forstår dybden i din kommentar :-D
    Men ja, der er sket noget, siden de gode gamle dage i 114...

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!