29.5.08

Affald og ansvar

Sidste år lå København på en absolut sidsteplads blandt tolv storbyer i Norden og Baltikum hvad angik renhed. Turisterne synes, her er møgbeskidt. Det synes jeg også. Og jeg synes faktisk, det bliver værre og værre.
Folk er nogle forbandede svin!
Og ja, jeg generaliserer, for jeg nægter simpelthen at tro på, at det kun er en enkelt eller to, der ikke kan finde ud af at ramme affaldsspandene eller skodde sine cigaretter i et askebæger. Det kræver en vis indsats at svine en hel millionby til.

Jeg mener ikke, at vi skal have Singapore-tilstande og begynde at udskrive bøder for at bortkaste affald på ureglementerede steder, og jeg mener heller ikke, at vi - i stil med Paris - skal bruge sindssyge mængder vand til at skylle affaldet væk fra gaderne, men jeg ønsker mig noget så inderligt, at vores kollektive bevidsthed ændres til et fælles ønske om at holde byerne - såvel som naturen - fri for affald. Hvis alle følte, at de have et medansvar, hvis alle var stolte af at bo, hvor de boede - ville vi så ikke se en ændring til et mere rent bymiljø?

Hvorfor er det okay at smide sine skod, sit slikpapir, sine tomme øldåser, plastikkrus og -flasker på gaden, når man aldrig ville gøre det hjemme på sit eget gulv? Okay, der findes også mennesker, der er fuldstændig ligeglade med, hvor uhumsk der er i deres hjem (jeg VED det, jeg har engang arbejdet for hjemmeservice! Der var et sted, hvor de havde holdt hest indendørs…), men det er forhåbentlig mere undtagelsen, end det er reglen?

Jeg mener på den anden side heller ikke, at vi skal svøbe hele København ind i Feng Shui-principper og uddele små præmier for vel udført affaldssortering, men vi kunne jo starte med at få opstillet en vognpark af askebægre til de stakkels rygere, der er tvunget udendørs med den nye rygelov og så i samme ombæring få sat nogle flere affaldsspande op rundt omkring. Det er vel en forudsætning for, at folk bortskaffer deres affald det rigtige sted – for selv i min allermest idealistiske og vilde fantasi kan jeg ikke forestille mig, at vi kan lokke folk til permanent at bære rundt på en affaldspose, så man kan tage sit skrald med hjem til containeren, affaldsstativet eller skakten ved ens bolig.

Det har hjulpet meget, at der er blevet opstillet containere til gratisaviserne på togstationerne, men de ligger stadig og flyder i gadebilledet, så der skal åbenbart flere til – og nu lader det til, at 7-eleven, Tulip og McDonalds melder sig på arenaen i kampen mod affaldet (man kunne ellers fristes til at tro, at de to mastodonter var godt tilfredse med, at deres logoer blev spredt vidt og bredt i form af al den brugte emballage, der ligger rundt omkring…). Der er hermed potentielt udsigt til flere affaldsstativer rundt omkring.

Med flere muligheder for at komme af med sit affald kommer vi et skridt i den rigtige retning, men jeg tror desværre ikke, det er gjort med det – folk er nødt til at føle et ansvar eller i det mindste en forpligtelse til at yde deres del af indsatsen for at affaldet havner på rette sted.
Jeg håber virkelig, at det lykkes at opfylde kommunens plan om at København skal være Europas reneste by inden 2015.

12 kommentarer:

  1. godt sagt Lotte, jeg forstår heller ikke, hvorfor folk bare smider deres skodder, slikpapir, bankkvitteringer og andet..
    tag det dog med til nærmeste skraldespand ..hrmpfff

    SvarSlet
  2. så enig Lotte, og det kan udvides til Aalborg og andre steder.

    Skulle hente datteren til en musikkoncert, hvor publikum havde ventet udenfor området i et par timer. Jeg var rystet, folk var bare gået fra det hele, det så forfærdeligt ud.

    SvarSlet
  3. nå - jamen jeg pudser lige glorien - og fortæller om den lille 4 l frysepose jeg har i min taske til affald...

    SvarSlet
  4. Godt brølt - jeg kan ikke være mere enig og når jeg har set folk smide affald så er de altså i alle aldre og køn - Hvorfor er det så svært at opbevare sit affald indtil man ser en affaldsbeholder. Undre mig gør jeg også når jeg køre bag en bil og de lige ruller vinduet ned og tømmer et askebæger eller smider papir ud. Så får de med hornet og en truende knytnæve, uagtet om jeg så selv udsætter mig for en fare derved. jeg bliver bare så sur....
    Tag nu den nye strandpark som bare er så fin...... der "glemmer" folk godt nok også deres affald. Det er da forunderligt at de ikke efterlader standen i den stand de selv ønsker at fine den....

    SvarSlet
  5. Det er ikke kun i København, der ligner en svinesti, Lotte, Frederiksværk og omegn er lige så svinsk. Jeg er helt enig med dig - og hvad med nogle kampagner i S-tog, busser, i aviser og på skolerne. Måske også nogle reklamer på tv ...

    SvarSlet
  6. Arrrhhh - dette er så vand på min mølle! Det burde være obligatorisk, at alle DK's indbyggere mødte op til skraldeindsamling. Så tror jeg nemlig de bliver kureret for "gode ideer" med, at smide ting fra sig.

    Jeg kunne nu ellers godt tænke mig Singapore tilstande. Nu har jeg selv opholdt mig i det land i længere tid og jeg må sige, at DET VIRKER. Der er så rent, at man jagter en skraldespand selv til en lille kirsebær sten. Man vil ihvertfald ikke være årsag til, at det pludselig roder. Jeg så indbyggere der påtalte overfor turister der var ved at gå i fælden, at sådan gør man ikke her. Alle var alles "politi" og det virkede altså.

    Nu så vi, at rygerne eksempelvis blev henvist til udendøre. Det skabte bestemt debat, men så lagde stormen sig igen. Jeg tænker lidt, at hvis nu der een gang for alle blev ryddet op, og der var kontrollanter på gadehjørner til at påtale når synderne gik igang, så vil også det være et spørgsmål om tid førend de lærer det. Men det skal åbenbart læres (hvor grotesk det end lyder).

    I min søns børnehave og på skolen ved siden af, bliver børnene tvunget ud en gang om året til, at samle skrald i vejkanterne. De får det ind fra en ung alder. Og sådan bør det bare være. Der er desværre for mange forældre der ikke lærer deres børn det, og hvorfra skal de så vide det?

    Men flere skraldespande og containere bør også være obligatorisk. Gratis aviserne bør også have oprydningshold. De aviser er jo OVERALT, at det er jo fordi de er så aggressive med at vi skal tage deres aviser. Når så vi ikke kan komme af med dem, bliver de lige lagt på en bænk indtil vinden tager dem. Grimt er det.

    Jeg er flov over danskerne på det område. Ryd dog op. Du vil selv blive glad af at se på det. NÅ!

    SvarSlet
  7. Helt enig Lotte! Som udenlandsdansker opdagede jeg, at det blev værre når jeg kom hjem. København har ændret udseende i de 8 år jeg har været væk - selvom der til alle tider har fundtes folk som bare smider deres affald.

    Jeg bliver så harm, at jeg har lyst til at påtale det, når jeg ser nogle gøre det. Forleden dag i sporvognen sad to unge og spiste pistachenødder - alle skallerne røg bare på gulvet!!!! Der lå flere hundrede da de var færdige men ingen turde sige noget.

    I Bruxelles sømmer de desværre med jævne mellemrum alle skraldespande til pga. terrortrusler. Men så man man %#%@$!%@ tage det med hjem!!!

    SvarSlet
  8. Hvis du ser nogen smide skrald på gaden, konfronterer du dem så med dem så med det? Jeg kan være lidt bange for at få et par på skrinet, hvis jeg siger noget og holder så af og til kæft - men jeg tænker mit og kaster onde øjne!

    SvarSlet
  9. Det lader da til, at jeg ikk er den eneste, der bliver harm over hvor meget affald, der bare bliver smidt rundt omkring - og vi er helt sikkert flere - men hvordan får vi grisebasserne til at ændre holdning?

    Zette, jeg siger ikke noget selvom jeg har lyst - netop for ikke er indbyde til øretæver...

    SvarSlet
  10. Godt skrevet Lotte!

    Men jeg vil faktisk gerne have lidt Singaporetilstand ind over også. Det kribler i hvertfald i mig, når jeg ser nogen smide affald på gaden.
    Gad så godt at skrive en bøde ud:
    "1000 kr, Ja tak og så kan du lære det!"

    Bliver indvendigt rødglødende når jeg ser nogen smide affald. Det er så ligeglad en attitude, ligeglad med naturen, medborgerne og med mig og dig og alle andre, som skal gå og glo på det svineri.

    SvarSlet
  11. Helt enig, Lotte.

    Jeg vil også godt pudse glorien - smider aldrig noget selv. Men jeg er absolut ingen helgen: Ikke om jeg vil ud og samle andre folks affald op! Jeg tror faktisk også, jeg ville blive ret harm, hvis mit børnehavebarn blev tvunget til at gøre det. Hvorfor skal de vænnes til at optræde som tjenende¨ånder for de hensynsløse?

    "De stakkels rygere"? Jeg kører en del med bus, og der er altid nærmest brolagt med cigaretskod ved stoppestederne, uagtet der er masser af affaldskurve - ved stationerne her i min forstad nu også en speciel model til cigaretter ved stationerne, så de ikke har den undskyldning, at cigaretterne kunne starte en brand i de normale affaldskurve - men se, om den bliver brugt!

    SvarSlet
  12. Valdemarsro, vi er vist ret enige om at der i høj grad er tale om et attitudeproblem! Men hvordan får vi vendt det?

    Rasmine, jeg er inkarneret og stolt ikkeryger, så mit 'stakkels' var ironisk ment ;-) Jeg mener slet ikke, der er nogen undskyldning for bare at smide skoddene fra sig. Filtrene forgår jo ikke bare uden videre af sig selv. Og jeg har desværre også observeret det samme som dig mht. mængden af skod på steder, hvor der rent faktisk ER opsat askebægre.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!