23.5.08

Koffeinfri kvalitetssøvn

Vidste du, at en ordinær kop kaffe indholder ca. 200 mg koffein?
Og at koffeinens halveringstid er 3-8 timer for mænd og endnu længere for kvinder (helt op til 12 timer, hvis man tager p-piller)?
Vidste du, at hvis blodet indeholder mere end 150 mg koffein, når du lægger dig til at sove, så vil du ikke kunne gennemgå en fuld søvncyklus i løbet af natten?
Den dybe søvn ligger altid først i søvnperioden, uanset om man sover om natten eller om dagen, så selvom den eneste kaffe, man drikker, er aftenkaffen og koffeinindholdet er halveret, når man er halvvejs eller sidst i søvnperioden, så ER skaden sket og den dybe søvn forpasset.

Vores fysisk restitution hænger meget nøje sammen med at kroppen får lov til at befinde sig i den dybe søvn (stadie 4), og for stort indtag af koffeinholdige drikke (det er jo ikke kun kaffe, der indholder stoffet) kan derfor resultere i, at man vågner om morgenen og føler sig træt - på trods af at man har sovet otte timer - hvorefter man snupper sig en kop kaffe for at komme i gang. Det klassiske mønster viser, at morgenkaffen typisk efterfølges af et par kopper eller fire i løbet af dagen.

På den måde får man ophobet så meget koffein i blodet, at det på ingen måde kan nå at forsvinde eller bare nå under de maksimale 150 mg - med det resultat at man igen kommer gennem en nat uden den dybe søvn og restitutionen i fuldt omfang. Så vågner man og føler sig træt, snupper en kop kaffe for ligesom at komme i gang... og lynhurtigt er der skabt en afhængighed. Der skal faktisk ikke ret meget til. Og mange gange får man meget mere end de 200 mg pr. kop - så det er slet ikke så underligt, hvis man ikke synes, man fungerer ordentligt uden sin daglige kaffe.

Cola er også en koffeinsynder - og Cola Light endnu værre (fordi vi ikke får dopamin-kicket af sukkeret, har producenterne nemlig tilsat mere koffein i light-udgaverne), men man skal ikke sidde og føle sig fuldstændig frelst, hvis man holder sig til the og er totalt afholdende på kaffe- og colafronten, for the er altså heller ikke fri for koffein. Theblade indeholder faktisk mere koffein end kaffebønner, men der anvendes en mindre mængde the end kaffe pr. kop, og der skal derfor drikkes en hel del mere the, for at opnå de samme niveauer af koffein i kroppen, som hvis man holder sig til kaffe. Sort the er værst, mens hvid og grøn the indeholder mindre.
Mørk chokolade indeholder mere koffein pr. gram end færdigbrygget the gør. Det samme gælder for en række smertestillende medicin (pr. tablet!) - så der er med andre ord mange kilder til koffeinen.

Nu er dette ikke en hetz mod kaffe (jeg nægter at diskutere cola, for jeg rører det ikke). Jeg holder faktisk meget af en god kop mokka - og koffein har jo også gode egenskaber. Kroniske kaffedrikkere kan tilmed i en vis grad opbygge en form for immunitet overfor nogle af de effekter, koffeinen har. Jeg har selv i perioder drukket rigtig meget kaffe. Som studerende var det tilmed rigtig dårlig kaffe, sort som tjære og på nogle billige bønner brygget på kaffemaskine. Føj!!!
Da jeg første gang oplevede den dundrende hovepine, jeg fik, når jeg slet ikke drak kaffe, gik det op for mig, at min krop var blevet afhængig, og siden har jeg erkendt, at jeg vægter min maves velbefindende og min søvn langt højere end et dagligt indtag af kaffe.

Og så nyder jeg den sorte bryg så meget desto mere de gange, hvor jeg snupper en dampende kop.


Hvad med dig, er du koffeinafhængig?

19 kommentarer:

  1. Jeg har virkelig drukket meget cola - virkelig meget! Men det er efterhånden nogle år siden. Det var sjovt da jeg stoppede. jeg kunne straks mærke at jeg fik det meget bedre.

    Det er sjovt at du skriver dette indlæg i dag, for de sidste par dage har jeg overvejet mit forbrug af the. Jeg drikker alt for meget sort the. Jeg overvejer at skifte til grøn the, men det er jeg ikke så vild med. Så overvejer jeg, om jeg helt skal holde op med at drikke the. Men det har jeg virkelig svært ved at forestille mig.

    Jeg har tænkt over det nogle dage. Jeg har endnu ikke taget nogen beslutning, men dit indlæg overbeviser mig om, at der skal ske nogle ændringer i mit the-forbrug.

    SvarSlet
  2. Uuuh, jamen Jens, grøn the er jo et VIDT begreb. Der findes simpelthen så mange forskellige - det behøver ikke være bittert og fælt :-D. Jeg er personligt ret glad for en grøn the med rarbarber inde fra Perchs og en grøn yasminthe fra Lucerne (kærestens fætter køber med hjem, når han er i Schweiz). Og så er der jo rød the (roiboos) og alle de forskellige urtetheer.

    Jeg synes, det lyder lidt drastisk helt at holde op med at drikke the. Men en kombination af sort og grøn the, evt. suppleret med noget urtethe kunne måske være en løsning? Jeg drikker mest sort the om formiddagen og slår så over fra frokost og frem - men jeg er ikke hundrede procent konsekvent.

    SvarSlet
  3. Ja, grøn the er et vidt begreb og gennem de sidste måneder har jeg købt flere forskelllige - selvfølgelig alle fra Perchs. Jeg har bare ikke fundet en som jeg er rigtig vild med. Grøn the med rabarber? Hm, det lyder da lidt spændende, men jeg er ikke så meget til frugt-the. Roiboos har jeg købt én gang og det gør jeg aldrig mere. Jeg er heller ikke til urte-the.

    Nej, jeg skal vist søge videre i junglen af grøn the! Før eller senere finder jeg sikkert den rigtige.

    SvarSlet
  4. Så sidder man med en stor kop af den stemplede sorte bryg (tilsat varm mælk) og skal lige opdateres i blogsophæren... SLAM så fik man den. Efter jeg holdt op med at ryge for små 3 år siden er jeg faktisk blevet meget kaffe-kræsen, - jeg "tåler" ikke dårlig kaffe, og har sjældent lyst til mere end et par kopper om dagen, til gengæld er den ene ofte koppen efter aftensmaden... Nu fik jeg så noget at tænke over.

    SvarSlet
  5. Jeg sidder og bliver virkelig glad for at jeg helt har sluppet den vildt dårlige automatkaffe vi har på jobbet :-D
    Jeg drikker en kop rigtig god kaffe, måske 3-5 gange om ugen, aldrig cola eller cola light og næsten kun urtethe :-) -så er ikke afhængig af skidtet, heldigvis ;-)

    SvarSlet
  6. Gang på gange bliver jeg bekræftet i, at det er en god ting for mig, at jeg ikke drikker kaffe og her er endnu en grund til samlingen!

    Jeg kan ganske enkelt ikke få det ned så hvorfor skulle jeg?

    Men nyd den bare, jer som kan li' det, hvis i altså kan efter det her indlæg!

    SvarSlet
  7. Cola har jeg ikke rørt i årevis - men en god kop kaffe en gang imellem er guld værd. Jeg drikker dog ikke meget - slet ikke som tidligere - og ALDRIG efter frokost! Man bliver nemlig afhængig - selvom dit interessante indlæg gav mig meget mere information. Jeg var ikke klar over, at det var så slemt!

    Det er ren gift for kroppen - ligesom Cola etc. Her står den på vand.. og grøn te!

    SvarSlet
  8. Hold da op, det var interessant, Lotte!
    Nej, jeg er ikke afhængig af kaffe, drikker et lille krus økologisk om morgenen og behøver ikke mere. Jeg er meget glad for urtete og har en lang række, jeg skifter imellem. Cola eller sodavand kunne jeg ikke drømme om at drikke.
    Automatkaffen på jobbet er næsten udrikkelig, selv om den er fra 'House of coffee'. Vand og blåbærsaft kan er nok mine favoritter.

    SvarSlet
  9. Inkarneret tedrikker - dvs. indtil caffè latte dukkede op, men jeg HAR fundet ud af, at man ikke skal bælle, selv om det indeholder en del mælk (ja, jeg er mælkedrikker og har det godt med det) :-)

    Jeg har både matcha og matcha-piskeris og en elkande, som kan indstilles til at varme vandet op til - og holde - de 60 grader, så jeg glæder mig til at komme i gang med at drikke en skålfuld hver morgen. Det skulle være ekstremt sundt med grøn te på den måde, fordi man også indtager bladene (i superfindelt tilstand) og på den måde får alle de gavnlige stoffer med i mere koncentreret form. Det smager oven i købet godt, synes jeg - jeg stiftede bekendtskab med det til en smagning hos Perch. Der er bare det ved det, at det kræver en del omhu, så man skal vænne sig til at stå op i tide.

    Til almindelig tedrikning har jeg længe foretrukket hvid perlejasmin fra Perch, og om aftenen synes jeg, det er rart med rooibos med vanilje eller rooibos sweet chai - jeg giver Jens helt ret i, at ren rooibos er meget lidt spændende.

    Før der blev så mange muligheder, var det sort Ceylon-the, jeg drak, og det kunne da være, at man skulle prøve den koffeinfri fra Perch og se, om den virkelig smager, som den skal.

    En sjælden gang nyder jeg en kop ren lapsang souchong - sort, kraftigt røget te - selv om det ikke kan være særlig sundt at drikke den slags. Jeg faldt tilfældigt over den for så mange år siden, at jeg ikke kan huske hvornår og hvordan. De fleste mener, at den gør sig bedst i blandinger, men jeg synes, den smager pragtfuldt ren, så længe den har den helt rigtige drikketemperatur.

    SvarSlet
  10. Jeg må gi mit besyv med. Jeg er inkarneret ikke-kaffedrikker. Jeg kan ikke engang spise mokkais eller en havregrynskugle med en spsk kaffe i. Jeg drikker cola (aldrig light eller zero) ca. en gang hvert halve år. Men te kan jeg li - dog uden at jeg drikker te hver dag. Så jeg føler faktisk god samvittighed.

    Til gengæld må jeg være sprogspasseren, der lige siger til langt de fleste i denne kommentarboks og til søde Lotten, at te i det danske sprog altid har og altid vil være stavet uden h i midten. Det er efter min mening Danmarks hyppigste stavefejl - og det er da i sig selv noget. Undskyld jeg er pege-fingre-frygtelig, men jeg kan ikke lade være...

    SvarSlet
  11. Jeg drikker kaffe, men ikke i vild store mængder. Det er fordi jeg kan lide kaffe og ikke af kicket, for det får jeg ikke af det.
    Cola drikker jeg, zero, fordi jeg kan lide at få cola, det har jeg skåret ned på.
    Jeg syntes ikke jeg er afhængig af kaffe og slet ikke af cola, men engang imellem kan en god kaffe godt rykke i mig; sådan en god kop kaffe fra morgenstunden, uhmm...
    Jeg drikker altid kaffe af små kaffekopper og ikke krus, så på den måde skærer jeg mit forbrug meget ned.

    Men interessant læsning :-)

    SvarSlet
  12. Tihi - og jeg drikke både god kaffe og cola light med glæde. Dog aldrig senere end klokken 17.

    Bilder mig i øvrigt ind, at jeg sover udmærket. Det føles i hvert fald sådan;)

    SvarSlet
  13. Til Zette: Ifølge Retskrivningsordbogen og i øvrigt i overensstemmelse med engelsk tea og tysk Tee hedder gudedrikken te på dansk - men the-fans har også lidt ret, for på latin hedder tebusken (eller en af dem) Thea sinensis ...

    SvarSlet
  14. Jeg er sikkert unormal, kaffe & te har aldrig givet mig søvnproblemer ej heller træthed dagen derpå…

    Kaffe contra te.
    Fra glemslens dyb (kort efter syndfloden) dukker denne beretning op: En svensk enevældig konge (navnet desværre glemt) ville ikke tillade kaffe og te, før det var ordentlig undersøgt.
    To dødsdømte fanger blev stillet overfor valget: Stævnemøde med bødlen, eller henholdsvis daglig drikke en større mængde kaffe eller te, indtil de begge var døde. På den måde ville man så få en afklaring omkring de to drikkes farlighed. Staten afholdt naturligvis udgifterne.
    Te er farligere end kaffe. Tedrikkeren blev kun 81, mens kaffedrikkeren blev 83. Den føromtalte konge, som hverken rørte te eller kaffe, var død mange, mange år tidligere.

    Inspireret af dit indlæg bringer jeg i morgen et rimeri om aftenkaffe. Kig ind på min blog!

    SvarSlet
  15. Om jeg er koffeinafhængig? Yep - til cola og the (svært glad for Chai Latte). Var til kaffe, men det kurerer en graviditet.

    Og her går jeg og tror at det er min genopstået tandpine der forstyrrer min nattesøvn. Måske er den slet ikke ene synder.

    SvarSlet
  16. Kaffeafhængig?? Guilty indeed

    En dag uden en kop dampende hed mokka om morgenen går bare ikke!!!

    Aaah.. ja, det er min last!!!

    Så vidt jeg husker er den maksimale tilladte mængde Koffein i Cola i danmark 50 mg /l.

    SvarSlet
  17. Puha jeg har været.... Meget endda..
    Da jeg var yngre skulle der en hel kande til, før man kunne komme i nærheden af mig, uden at få rykket hovedet af *LOL*
    Side blev det, det der er i Cola...
    Nu er begge dele faktisk lagt på hylden... Jeg kan da godt drikke en kop kaffe, når jeg er ude, men det er meget sjældent vi laver noget selv...
    Så det eneste koffein jeg får, det er den mængde der er i the...
    Da Luna var lille fik hun kollik, det viste sig at være koffein.. Uff den var hård ;-)

    SvarSlet
  18. Drikker både kaffe og cola. Og nyder det i fulde drag. Colaen bliver tit hevet frem som ekstra sukker og koffein til hjernen på en flad eller alt for travl dag, ved det virker i en fart. Godt der ikke er for mange af de dage!

    Kaffen er bedst i den grønlandske version med en del sprut, og den drikkes mest om aftenen. Det er ikke til at tænke en fornuftig tanke efter sådan en. Til gengæld sover jeg som regel fortræffeligt bagefter :-)

    SvarSlet
  19. Jeg ELSKER min kaffe. Og især efter vi fik ny kaffemaskine, der kan kværne bønnerne med det samme, er det blevet en endnu større nydelse. Om aftenen, når jeg sætter mig for at slappe af, drak jeg før cola light og spise posevis af slik. Nu er jeg blevet sukkeruafhængig og drikker heller ikke cola mere. Men kaffe!!! Og jeg nyder det. Men må da indrømme, at jeg ofte vågner om morgenen og ligner og ikke mindst føler mig, som noget der er løgn. Måske jeg skulle overveje at bruge nogle af alle de poser økologisk grøn te, jeg har liggende i skuffen? Bare som en begyndelse på kaffeuafhængighed.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!