14.2.10

Beskøjter

Som led i forberedelserne til vores sejlads, har jeg planer om at forsøge mig med at bage beskøjter. I virkeligheden nok mest som en kuriøsitet, for vi kan jo bage undervejs, og Faktas grove pitabrød kan holde sig rigtig, rigtig længe i deres emballage, selvom de ikke er tilsat konserveringsmiddel.

Beskøjter er hårdtbagte kiks (navnet kommer af det franske "biscuit"), der kan holde sig næsten uendeligt, når bare de opbevares tørt og lufttæt. Man har eksempler på 50 år gamle beskøjter, der stadig kunne spises! Beskøjterne blev i rigtig gamle dage opbevaret i gennemtørrede tønder som indvendigt var smurt med svovl for at forlænge holdbarheden (i dag bruger man stadig svovl, fx når man konserverer abrikoser). I 1800-tallet gik man over til at bruge jernkister, hvori man stillede et tændt tællelys, inden låget blev lukket. Flammen ville bruge den ilt, der var i kisten, inden det gik ud - og derved forbedrede man holdbarheden yderligere.

På trods af de forskellige foranstaltninger var beskøjterne ofte inficeret med mider og andet levende, når de havde været på havet nogen tid - men det måtte mandskabet tage som et friskt proteintilskud. Angiveligt skulle det være en særlig lækkerbisken at dyppe to beskøjter i saltvand, lægge dem sammen med farinsukker og putte dem på brødristeren - historien melder ikke noget om, hvordan det smagt, når der også var kryb involveret.


Hvis du har lyst til at lege søulk eller af anden årsag kunne tænke dig at prøve, skal du hermed få opskriften:

1 kg Grahamsmel (eller hvedemel, hvis du vil lave officer-udgaven, som ikke var den menige sømand forundt))
Ca. 4 dl lunkent vand
½ pakke gær
1 tsk. salt

Bland alle indredienser og ælt til dejen er let, luftig og ikke klæber. Lad dejen hvile i et kvarters tid.
Rul dejen ud til ca. 5 mm tykkelse og skær den i stykker på ca. 5x5cm. Bag beskøjterne i ca. 45 min. ved 180 grader.
Hvis du ønsker at opnå den samme konsistens som på skibene i gamle dage, bages beskøjterne to gange for at tvinge al fugtighed ud af dem. I så fald bages de i 35 min. pr. gang. Beskøjterne bliver derved knastørre og får en meget hård skorpe.
De bliver nemmere at spise, hvis man bløder dem op i for eksempel suppe eller en varm drik.

I Deptford i England lå der et bageri, som kunne bage op til 13 ton beskøjter om dagen til de mange sultne sømænd, men personligt har jeg nu tænkt mig at nøjes med en halv portion af nævnte opskrift til en start.

10 kommentarer:

  1. Beskøjterne hun tærer, de glider ned så småt - hej kom faldera haha...de glider ned så småt.

    5x5cm er ikke stort, men det ser sådan chapatiagtigt ud på indholdssiden - kommer der billeder ?

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare spændende læsning, som du disker op med. Rigtig god ferie og fødselsdag, når den kommer. Håber du får, hvad du ønsker dig - var det et kamera?

    SvarSlet
  3. Ville bare sige hej, for jeg har haft udfordringer i forhold til at kommentere her. Godt, at du er ovenpå igen og god søndag:)

    SvarSlet
  4. Beskøjter. Det er faktisk et ret dejligt ord. Gammeldags og med masser af skumsprøjt ;-). Jeg har aldrig tænkt over, at man kunne bage dem selv - men selvfølgelig kan man det. God fornøjelse med projektet.

    Og ... lad nu være med at gemme dem så længe, at de der kryb flytter ind ... Det lyder altså klamt.

    SvarSlet
  5. Hvor lærer jeg meget her hos dig Lotte :-) rigtig god ferie og fødselsdag på Ærø. Utroligt at der nu er mindre end et halvt år til at beskøjterne skal med i båden :-)

    SvarSlet
  6. Du kan altid kende en gammel sejlskibs-sømand på, at han lige banker i bordet med beskøjte---for at lokke krybet ud.Det lærte jeg af Mølleborg-Hansen, der havde sejlet langfart og så vidt jeg ved, den sidste, der har indrømmet at have shanghajet en gast.
    I brugsen køber jeg af og til nogle beskøjter med tørrede grøntsager i, når vi skal på vandringstur, de vejer så lidt i forhold til det, de mætter. 5x5 cm passer også her.

    SvarSlet
  7. Åh.....beskøjter!
    Jeg har været der og selv om det er ved at være mange år siden, har lysten til denne kulinariske udfoldelse endnu ikke indfundet sig!

    Som elev på Skoleskibet Danmark var det jo af og til nødvendigt med sådanne, og ud over at smage af tørre overdimensionerede hundekiks, så hjælper de faktisk fortrindelligt på søsyge.....måske egentligt også det eneste gode ved dem ud over at de fjerner den kedelige smag af medova te'en, som vi brugte til at opbløde dem i!

    SvarSlet
  8. Sjovt, jeg har faktisk hoert om beskoejtfabrikken i Deptford foer, men jeg aner ikke hvor den har lagt. Gad vide om bygningen eksisterer endnu? Jeg maa finde tid til at gaa paa vandring i Deptford og snakke med nogle gamle folk - de ved altid saadan noget. Mht krybene, saa ville jeg helt klart foretraekke at faa dem ristet HAARDT!

    SvarSlet
  9. Thanks for finally writing about > "Besk�jter" < Loved it!
    Feel free to visit my site mac baren

    SvarSlet
  10. What's Taking place i'm new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads.
    I hope to give a contribution & help different customers like its aided me.

    Good job.
    Also visit my web blog ... acne scarring

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!