16.2.10

MAYDAY

Du må aldrig aldrig aldrig sige MAYDAY i radioen, medmindre du er i alvorlig fare, men jeg tror, det er OK at bruge ordet som indlægstitel. Du må gå ud fra, at når jeg kan opdatere denne blog, har jeg det forholdsvis godt - og hvis du læser dette på din computer, er du alligevel ikke i stand til at trække mig ud af det kolde vand og redde mig.
Ordets oprindelse er fransk. Det er populært angivet mange steder, at det engelske udtryk MAYDAY stammer fra det franske udtryk for at hjælpe mig, M'aidez. Nu er det bare sådan, at de fleste fransktalende nok ville råbe aidez-moi ikke m'aidez, hvis de har brug for hjælp. M'aidez lyder bare ikke rigtigt. Et enkelt sted har jeg dog læst, at det engelske ord er taget fra det længere franske udtryk for "Kom (og) hjælp mig!", der lyder Venez m'aider! og deraf forkortet og anglicificeret bliver til MAYDAY.

Så ved du det :-)

8 kommentarer:

  1. Jeg gætter på at dette indlæg ikke kommer på radiobloggen ;o)

    SvarSlet
  2. Tak, godt at du er i god behold :-))

    SvarSlet
  3. Jeg kan huske Fleksnes havde en skets om Mayday i dansk fjernsyn, da jeg var barn. Den var ret morsom.

    SvarSlet
  4. Det internationale samarbejdsorgan for telekommunikation CCITT hører hjemme i Geneve, oprettet i 1865. Det officielle sprog er fransk, derfor også nødråbene Mayday for akut nødhjælp, Pan-Pan for Uheld med overhængende behov for hjælp, og Securite for Varsko om et uheld, der måske på et senere tidspunkt vil kunne udvikle sig. Det er altså en tre-trins-raket, men vi hører som regel kun om den sidste i rækken, Maday. Som højst sandsynlig er en forkortelse af venez m'aider.

    SvarSlet
  5. OBS!: Hvis man får brug for det, skal ordet Maday gentages 3 gange for at undgå misforståelse, ligeledes de to andre nødråb, efterfulgt af skibets navn, evt kaldebogstaver, årsag, omfang, hvad man evt har brug for og position.

    SvarSlet
  6. Kommer til at tænke på de to unge danske fyre i elevatoren sammen med en dame! Den ene siger: " Pyt med det!" -og får en syngende lussing af damen.

    På fransk: Pute m'aidez ( luder hjælp mig!

    SvarSlet
  7. >Aage
    Jeg har faktisk været på ROC-kursus på Marstal Navigationsskole :-) Så jeg mener at have rimeligt styr på min radiokommunikation....

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!