2.3.10

Our very special Lady

Jeg ved, at nogen af jer er nysgerrige efter at vide lidt mere om, hvad det er for en stolt skude, som bliver vores omdrejningspunkt, følgesvend, hjem og transportmiddel i de kommende år. 

Hun er en ROBERTS 36, designet af Bruce Roberts og selvbygget i Danmark, hvor hun blev søsat i 1984.

Hun er langkølet, bygget i stål og rigget med træmast og kutterrig. Hun er designet med knækspant (det giver et lidt kantet udseende) og er således ikke nogen racer. Til gengæld er hun stabil og forholdsvis rummelig.

Jeg har desværre ikke en digital version af tegningerne (og de ligger ikke online i gratis versioner), så jeg har forsøgt at tage et billede af dem, bare så I kan få et indtryk. Det skal lige siges, at indretningen ikke følger tegningerne slavisk, fx har vi ingen agterkøjer, men har derimod fået installeret to ekstra dieseltanke der i maskinrummet.



Forkøjerne er lavet til én stor trekantet dobbeltkøje, og de angivne overskabe (lkrs. over) kommer til at se noget anderledes ud (de bliver større og i hele køjens længde, som det ses her.
Selve salonen ser stort set ud som angivet, dog er bordet (som kan sænkes og konverteres til endnu en dobbeltkøje i forening med de omkransende bunks (kistebænke med hynder på) mindre, så det er muligt at sidde rundt om det på tre sider i stedet for to (vi har dermed en bunk, hvor man sidder med ryggen mod kabyssen.
I styrbord er der monteret en slingrekøje (pilot berth) og altså ingen "lockers".

Kabys og kortbord er byttet om, således at vi har kabyssen i bagbord side og kortbordet samt det nydesignede "vådrum" (til vådt sejlertøj) i styrbord side.

Der hvor der er angivet "Hanging Lkr. Shelves etc". (mellem salon og forkøje) har vi et skab med hylder fra dørk til loft, og på toilettet har vi sløjfet håndvasken for at give plads til vores nye oliefyr.

- men ellers ligner det tegningerne meget godt ;-)

Kattegat 25. juli 2006 (kærestens mor har fotograferet)

Og sådan her så hun ud udefra i 2006, inden vi begyndte at renovere hende. Når hun igen kommer til at sejle, er hun blevet tre koøjer fattigere, men både sprayhood, targabøjle, vindror og bovspryd rigere. Blandt meget andet.


10 kommentarer:

  1. Sikke et skiv(b)
    Det bliver en fantastisk tur I skal på, har I nogen ide om afrejse tidspunkt?

    SvarSlet
  2. Tusinde tak for et kig indenfor....
    Det er altid spændende at se Giraffen, når man har hørt så meget omtale :-)

    SvarSlet
  3. Det ser jo virkeligt godt ud. Ikke fordi jeg er ekspert, absolutely not; men man har da sejlet lidt. Apteringen minder en del om Skjold af Rødvig, bygget af Kiersgaard, Tåsinge, efter en Marstal-jagt. En bekendt fra Australien, Donald, købte den i Fakse Ladeplads af Kjeld, en guldsmed, der selv har lavet et par små genistreger i den. Sjovt, så lidt der egentligt er lavet om fra træbåd til stålskiv; okay, de er fra samme århundrede så....
    Du kan se mine billeder af den på http://picasaweb.google.dk/SkibetSkjold under Fructidor Marstal, Donald har en forkærlighed for den franske revolutions kalendarium.

    SvarSlet
  4. Det var da et flot skib. Jeg troede ikke, at man byggede stålskibe i 1984, men man bliver hele tiden klogere. Jeg tror I får en god tur med den indretning og jeg nød at du lagde billederne frem her!

    God dag ønskes :-)

    SvarSlet
  5. >Anne
    Vi satser på omkring august - mere præcist kan vi ikke angive det endnu.

    SvarSlet
  6. >Arduinna
    Præcis - det var vist ved at være på sin plads at lidt af sløret blev løftet. På den nye side/blog vil vi selvfølgelig lægge flere billeder, men den er langt fra klar endnu. Skal nok linke til den, når den er i luften.

    SvarSlet
  7. >Aage
    Jeg tror egentlig, at de fleste bådes aptering rummer stort set de samme elementer - ligesom huse. Der er jo visse ting, man synes er essentielle :-) Det er vel hovedsagligt placeringen af de forskellige elementer, som varrierer.
    Jeg har så også set et par både med badekar (et i virkeligheden og et i et bådmagasin), men det hører til sjældenhederne. Vi har ikke bad ombord, heller ikke brus.

    Tak for kigget på dine smukke billeder - den Donald du omtaler er ikke Donald Axel vel? Er lidt forvirret - troede det var dig, der var fotografen?

    SvarSlet
  8. >Donald
    Vi har gjort en del for at forbedre indretningen - fx syntes vi der manglede en hel del opbevaringsplads. Og i de færreste både er der faktisk levnet plads til opbevaring af vådt sejlertøj - underligt nok. Så det har vi imødekommet med et afskærmet lukaf med bøjlestang, støvlestativ og spildebakke med afløb. Er meget spændt på at se, hvordan det kommer til at fungere.

    SvarSlet
  9. Donald fra Australien hedder Telfer til efternavn; men det er mig, der har taget billederne i Marstal Havn, han fik lov at låne hele baduljen. Vi havde en skøn tur. I Ærøskøbing fandt vi Ærøskøbings Træskibsværfts "Den danske jagt", hvor både Skjold og søsterskibet "Mitte" får fyldig omtale.

    SvarSlet
  10. PS Som nybygget hed den "Lotte"!

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!