Der er mange beslutninger at træffe, når man vil på langfart. Og nogle gange øges forvirringen, fordi det danske sprog på nogle områder ikke helt slår til.
Tilbage i 2008 diskuterede kæresten og jeg frem og tilbage, om hvorvidt vi skulle have et såkaldt drogue (ikke at forveksle med et dræg) - et agregat af sejldug eller lignende materiale, som man slæber efter båden for at bremse den, hvis man har meget høj medsø (eller hvis man af anden årsag har brug for at bremse båden, fx i stormvejr). Et drogue oversættes af mange med 'drivanker', men det engelske navn relaterer mest til funktionen, altså nedsættelsen af hastighed, mens et sea anchor er designet til at stabilisere båden ved at holde den op i vinden og søen, så bølgerne ikke brækker tværs ind over fartøjet. Et sea anchor kaldes også para anchor, hvilket giver god mening, fordi ankeret mest af alt minder om en faldskærm. På sejlbåde skal man bruge et forholdsvist stort et af slagsen, da det skal danne modvægt til vindfanget i riggen.
Vi blev enige om, at vi ville have et sea anchor/para anchor og korresponderede gennem nogle uger flittigt med Fiorentino om størrelse, priser, ekstraudstyr osv. Vi vidste godt, hvilket para anchor vi ville have, men kunne ikke rigtig blive enige med os selv og hinanden om, hvorvidt vi også skulle bestille et storm drogue. For Fiorentinos drogue er blot en af flere typer drogues, hvilket yderligere øger forvirringen. Vi vil jo gerne have det bedste. Samtidig er vi nødt til at tænke på krav til opbevaringsplads, brugervenlighed - og pris. Et drogue er nemlig halvpebret og koster næsten lige så meget som det store para anchor. Så vi brugte en masse tid på at læse tekniske specifikationer, erfaringer fra langturssejlere, rapporter fra US Coast Guard osv. osv. - og endte alligevel tilbage ved udgangspunktet. Den dyre løsning er nemlig også den, der fylder mindst under opbevaring og giver indtryk af at være af meget solid kvalitet.
Så vi endte med at købe både sea anchor og drogue hos Fiorentino og de ligger nu og venter på at komme ombord, når vi er klar til at udruste.
Sikkerhedsudstyr skal man ikke gå på kompromis med, men man kan også bruge alle sine penge på udstyr og så ikke have råd til at tage ud at sejle - så for os handler det om at finde en balance, hvor vi ikke føler, vi gør noget hassarderet og samtidig heller ikke dræner bunden ud af pengekassen med udstyrsindkøb.
Dette indlæg er det fjerde i ABC-serien. Klik her for at se andre bud på "D".
Trofaste læsere vil måske have genkendt noget af teksten, der delvis er genbrug fra 2008. Jeg har haft så travlt med at arbejde på båden og det levner mindre tid til at skrive - men jeg tænker, at det nok ikke vil genere nogen.
Bra och ordentlig utrustning är viktigt!
SvarSletTrevlig helg!
Det er utroligt spændende at læse om de mange mange overvejelser i er nødt til at gøre jer inden turen. :-))
SvarSletAkkuat som det å ha det rette verktøyet med god kvalitet når man snekrer eller gjør annet håndtverk, er det nok viktig å ha de rette redskapene ombord på en båt, ja. Midt ute på havet, kan det kanskje i enkelte kritiske situasjoner, skille liv og død...
SvarSletJeg havde vredet min hjerne, for at gætte dit maritime d, inden jeg mønstrede din blog, men det lykkedes ikke :)
SvarSletMeget lærerigt, spændende og anderledes valg.
I'd rather spent me money on draught!
SvarSletMen nu lærte jeg noget nyt, godt så, så er dagen i dag heller ikke spildt!
Man kan ikke undgå at skulle gå på kompromis, men det er godt at I har tænkt grundigt over det! Jeg håber det går godt - billederne ser skønne ud, dem af cockpit og aptering.
SvarSletDet er viktig å ha utstyret i orden, og jaggu lærte jeg noe nytt også :)
SvarSletJa, der er sikkert en masse ting, man er nødt til at overveje, før man sådan drager af sted.
SvarSlet