13.5.10

E for EPIRB

Så nåede vi frem til den femte runde af ABC-legen og mit E skal stå for noget, som jeg håber, jeg aldrig får brug for, men som jeg alligevel ikke vil undvære. Nemlig en EPIRB.





EPIRB står for Emergency Position Indicating Radio Beacon - en satelit-nødradiopejlesender. EPIRB’en udløses og afsender et nødsignal, hvis skibet synker. Dette signal bruges til at fastslå positionen på den/de nødstedte og da alle EPIRB’er skal være kodet med det pågældende skibs identifikationskode, ved det redningscenter, som opfanger signalet, samtidig hvem det er, der er i nød.
Hurtig opdagelse og lokalisering af skibe i havsnød er essentielt, hvis man skal gøre sig håb om at finde overlevende  - antallet af overlevende øges faktisk ganske dramatisk i takt med at eftersøgnings-  og redningstiden reduceres, og som nødstedt er det selvsagt overlevelse, der har den absolutte førsteprioritet.

EPIRB’en fungerer ved, at den udsender et nødsignal på frekvensen 406 MHz, som bliver opfanget af radiofyr via satellitter i rollen som relæstationer, og derfra sendes videre til den nærmeste redningsmyndighed. Der er tale om et globalt redningssystem, som så dagens lys i 1970’erne og som førte til udviklingen af COSPAT-SARSAT –programmet, der begyndte som et samarbejde mellem USA, Frankrig og Canada i 1976 og siden med følge af Sovjetunionen i 1980.

SARSAT er et akronym for Search And Rescue Satellite-Aided Tracking, mens COSPAS (КОСПАС) er et akronym for det russiske "Cosmicheskaya Sistema Poiska Avariynyh Sudov" (Космическая Система Поиска Аварийных Судов) - som grundlæggende betyder det samme som SARSAT.
Den internationale maritime organisation (IMO) har optaget COSPAS-SARSAT som en integreret del af det globale maritime sikkerhedssystem (GMDSS).



Dette var mit bud på E – se andre bud her.


20 kommentarer:

  1. Det er den slags, man håber aldrig at få brug for, men som bare skal være der. Godt at vide, at I har slags ombord.

    Tak for sidst i øvrigt, hvor var det bare skønt at se dig igen. Og tusind tak for kagerne, uha, de var gode :-)

    SvarSlet
  2. Det er da best å ha den med seg selv om den forhåpentligvis aldri skal brukes! Det er jo betryggende å vite at den er der.

    SvarSlet
  3. Den får vi hoppas att du slipper att använda, men den är bra ifall om att...
    Intressant text!
    Trevig helg!

    SvarSlet
  4. Der lærte jeg da noget helt nyt. Men man får da håbe, at den ikke kommer i brug.

    SvarSlet
  5. Det kan man jo rett og slett si er en meget fornuftig trygghetsalarm.

    Elegant og informativt innlegg

    Min E:
    http://toraamusic.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Kjekt å ha!! Men ikke få bruk for..

    SvarSlet
  7. En lille bitte smule uhyggelig læsning, men klart skal såen slags da være ombord. Vandet er både stort, dybt, koldt og mørkt hvis det går galt, så rart at kunne blive fisket rimeligt hurtigt op igen.

    God weekend :-))

    SvarSlet
  8. Håper du aldri får brukt for denne! Sikkerhetsutstyr er viktig.

    Ha en trivelig helg!

    SvarSlet
  9. Det var interessant at læse om - som sædvanligt er du fuld af spændende oplysninger!

    Hvordan afprøver man den?

    SvarSlet
  10. >Grønlandspost
    Selv tak, det var SÅ hyggeligt at få nogle timer sammen med dig og polarprinsesserne.

    SvarSlet
  11. >Petunia
    Præcis - og tryghed er en god ting :-)

    SvarSlet
  12. >Maria G
    Jeg håber heller ikke, den nogensinde skal i brug! Du må også have en god weekend :-)

    SvarSlet
  13. >Henny
    Det er altid sjovt at lære nye ting - og hele GMDSS-systemet er faktisk ret fascinerende.

    SvarSlet
  14. >TorAa
    Ja, det kan man vel egentlig godt kalde den - det ville være et nyt ord på dansk :-D

    SvarSlet
  15. >Linsky
    Lige mine tanker! Det samme gælder for redningsflåden, mand over bord-bøjen, redningsvestene og SART (Search and Rescue Transmitter).

    SvarSlet
  16. >Annette
    Jo hurtigere, man bliver fundet og reddet, jo større er sandsynligheden for overlevelse!

    SvarSlet
  17. >Mocca
    Jeg håber heller aldrig vi får brug for den. Tak i lige måde :-)

    SvarSlet
  18. >Donald
    Der sidder en lille testknap bagpå, som man kan trykke på og så skal den lyse på en bestemt måde for at vise, at den sender (det varrierer fra model til model). Man må jo ikke udløse den rigtigt, for så sættes hele det store redningsapparat øjeblikkeligt i gang - og det er dyrt!

    SvarSlet
  19. >Sommertid
    EPIRB'en er en del af det udstyr vi VIL have med, men håber ALDRIG at bruge :-)

    SvarSlet
  20. En meget viktig sak å ha med seg, men jeg håper du ikke får bruk for den :)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!