25.6.10

K for KIMING

Hundested, sommer 2006


Når man arbejder med navigation, er det vigtigt, at man ikke forveksler kiming med horisont. Horisonten er grundlæggende et tænkt plan vinkelret på en fiktiv lodlinje gennem iagttagerens øjne. På grund af jordens krumning ligger horisonten derfor et stykke over kimingen og horisontplanet kan således ikke bestemmes med øjet. Jo højere oppe du befinder dig, jo længere vil der være mellem kiming og horisont.
Kimingen er med andre ord det samme som den synlige grænselinie mellem himmel og hav (det som de fleste kender som horisonten, hvad det altså ikke er).


Den Store Danske fortæller:
Kiming, (af nty. kiming, kimming, opr. 'ophøjet kant'), naturlige, eller synlige horisont, synskreds, især grænsen mellem himmel og havoverflade for en observatør på åbent hav. Om afstanden til kimingen gælder følgende empiriske formel:  157306.301.jpg , hvor L er afstanden til kimingen i km og her øjenhøjden over havet i m.
Så ved du det, hvis du en dag føler trang til fx at navigere ved hjælp af sekstant.


Kiming er mit bud på "K" i den norske ABC-leg. Der er andre bud på ugens bogstav at finde her.

8 kommentarer:

  1. Detta var mycket intressant läsning! Visste inget om detta innan.
    Underbar bild med fina färger!
    Trevlig midsommar!

    SvarSlet
  2. Formel?

    Sikken et smukt billede af Hundested :-) Der har jeg arbejdet i 5 år.

    SvarSlet
  3. Dette har jeg aldri hørt om! Så det var interessant å lese! Ordtaket sier: En lærer så lenge en lever!
    Nydelig bilde! -Margit-

    SvarSlet
  4. Alt hva du vet!!!
    Dette hadde jeg ikke anelse om!

    SvarSlet
  5. Tusen takk :) Har jeg ikke tenkt på, men skal ta det med i bakhodet til senere bruk.

    SvarSlet
  6. Jeg har mødt folk, der troede, de var udstyret med en glorie; det viste sig ofte, at det var deres horisont!
    ;-)

    SvarSlet
  7. Så ved jeg det! Tak for den gode forklaring som jeg vil prøve, at huske og måske videreformidle:)

    SvarSlet
  8. Stämningsfull och vackert med härlig guld ton... Jag njuter... :)
    Förklaring för mig är som en svart magi :)
    Mvh Halina

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!