16.2.12

Gastronomiske horisontudvidelser

Jeg kommer nok aldrig rigtig til at begribe, hvorfor nogle mennesker foretrækker at spise på McD og bestille continental breakfast, når de rejser - er de krydderiforskrækkede, kræsne, tryghedsnarkomaner eller bare uinteresserede? Selv synes jeg jo, at de lokale udfoldelser i køkkenet er en helt uundværlig del af kulturoplevelsen fordi mad er så stor og nødvendig en del af vores tilværelse. Når nu ens øvrige sanser stimuleres med nye indtryk (temperatur, lugte og lyde fx), hvorfor så snyde smagssansen og efterlade et ufuldstændigt billede af det land, man rejser i?

Gademad i Bangkok
Mine egne smagsløg er simpelthen for nysgerrige til at lade sig spise af med andet end en bid af eventyret
og de seneste to uger har i den grad været en kulinarisk oplevelse! Thaikøkkenet er ikke uden årsag berømt i hele verden, men der er nu noget særligt ved at spise maden i dets oprindelsesland.
Og vi har ikke ligget på den lade side! Ikke bare har vi besøgt adskillige madmarkeder og fourageret på en bred pallette af lokale menukort, vi har også været på kursus for at lære at lave en hel stribe traditionelle retter (mere om det i et andet indlæg) og slæbt adskillige køkkengrejssouvenirs med hjem. Det har været et smagsmæssigt festfyrværkeri og en udvidelse af den gastronomiske horisont, som utvivlsomt kommer til at sætte sine spor i egne kabysfrembringelser. Jeg glæder mig allerede til at komme i gang!

Men lige for en god ordens skyld: Selvfølgelig er der grænser for, hvad jeg vil putte i munden - men det handler mere om hygiejnehensyn end om hvorvidt der er tale om insekter eller andet kryb. Mine personlige retningslinjer for gode gastronomiske rejseoplevelser er disse:

  • Gå efter steder, hvor de lokale selv spiser/undgå meget turistede steder
  • Vær ikke nervøs for at spørge de lokale om anbefalinger - om deres egne yndlingsretter og favoritspisesteder. De fleste vil gerne anbefale (i det omfang, I kan kommunikere på et fælles sprog),  især hvis du oprigtigt udviser interesse
  • Giv nysgerrigheden frit spil - den som ikke vover, vinder som bekendt heller ikke
  • Spis kun frisklavet mad (gælder især mad fra gadekøkkener) - du kan ikke vide, om de fristende sager har ligget fem minutter eller fem timer i solen, og hvis din mave ikke har tilpasset sig den lokale bakterieflora er risikoen for ubehagelige følger for stor
  • Isterninger skal være lavet at flaskevand (såfremt du rejser et sted, hvor hanevand ikke er tilrådeligt at drikke) - undlad hellere isen, hvis du er i tvivl/ikke kan få et klart svar
  • Brug evt. guidebøger som inspiration til at finde spisesteder, men husk at de andre turister også læser dem


Hvilken rolle spiller dine smagsløg som rejsefæller?
Har du gode tricks til gode madoplevelser i udlandet?

6 kommentarer:

  1. Jeg tror desværre snarere, at den slags mennesker er uinteressante - og ikke bare uinteresserede ;-) Det er dem, som tager på charterferie med leverpostej i kufferten... skræk og ve!

    Uanset om det er thai, tysk eller italiensk, så smager det altid anderledes on the spot - fordi de importerede versioner, er tilpassede lokale smagsløg og præferencer.

    Jeg ved ikke noget bedre end at komme ud i de små hjørner, hvor der INGEN turister er. Jeg er en stor bruger af fx den franske backpackerguide Guide du Routard, men jeg holder mig konsekvent fra deres restaurantanbefalinger fordi man der kun vil møde franskmænd. De er nemlig ikke særlig eventyrsøgende, når de rejser.

    Ved at spise med og hos de lokale - som på min ydmyge palmehytterestaurant i Senegal med middag til 1EUR - så kommer man jo også i snak med de lokale.

    Desuden lærte et fif i Senegal til at købe kød på gaden - altid tage det stykke med FLEST fluer... det er det friskeste kød :-)

    I Frankrig plejer man at sige, at man skal spise der, hvor der holder en masse langturschauffører foran - de vil nemlig have god, rustik mad - og gerne til en god penge.

    Vandet skal man selvfølgelig passe lidt på - men jeg tror faktisk, at man kan overbeskytte sin mave for meget. Så bliver man nemlig først syg.

    SvarSlet
  2. >Nille
    Jeg fornemmer, at du og jeg har samme indstilling til dette emne :-)

    Vores bedste spiseoplevelser på denne rejse var på små ydmyge steder, hvor der stort set kun var lokale. Den største var et sted, hvor personalet ikke kunne tale andet end thai - men spisekortet havde dog engelske oversættelser.

    Hvis man er indstillet på, at man af og til også vil komme ud for madoplevelser man ikke har lyst til at gentage, så synes jeg der er enormt meget at vinde ved at turde kaste sig ud i ukendt kulinarisk landskab.

    Men jeg bliver aldrig helt glad for mad med fluer på (en af ulemperne ved at have haft mikrobiologi) - men tricket fra Senegal lyder jo fornuftigt nok :-D

    Mht. at overbeskytte sin mave, så tror jeg, man skal skelne mellem, om man kun har et par uger at rejse i eller er afsted i længere tid. Det er svært for kroppen at nå at tilpasse sig en lokal bakterieflora på et par uger, og hvis halvdelen af tiden går med diarré, er det jo ærgerligt.

    SvarSlet
  3. En af de bedste oplevelser jeg har haft, var CousCous på en libanesisk restaurant i Paris, lige overfor vores lille men superhyggelige hotel.

    En anden fantastisk oplevelse var grillede kæmperejer med hvidløg på stranden i El Salvador. Jeg tvivler på, noget så enkelt nogensinde igen kommer til at smage så eksotisk :-) og dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som gode oplevelser begge to. Mange gange tror jeg også, at smagsoplevelsen hænger sammen med lokaliteten. Den samme ret smager sjældent lige sådan hjemme i Danmark... Ligesom en Campari bare helst skal nydes med bare tæer i solen og udsigt til turkisblåt hav.

      Slet
  4. Madoplevelserne er en del af rejseoplevelsen! Uhm, drømmer lige nu om Thailand og ikke mindst thai-mad...

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg det også. Jeg kunne aldrig finde på ikke at lade min mave få del i oplevelserne. Og ved du hvad, jeg drømmer altså også om Thailand og thaimad :-D

      Slet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!