21.12.12

Kriblekrablekrabbe



Hvis man er fan af landlevende skaldyr som jeg, er der ingen ende på fornøjelserne hverken på Assumption eller Aldabra. Der er krabber og krebs overalt! Og jeg har tilbragt mange gode stunder med at iagttage, lede efter og fotografere de tibenede. Jeg ved ikke, om det er krabber eller eremitkrebs, der er i overtal, men der er mange. Rigtig, rigtig mange. Og mange forskellige tilmed. Store krabber og små krabber, røde krabber, sorte krabber, krabber med lilla kløer og krabber med striber, hvide, grå og grønne spøgelseskrabber og kæmpestore kokoskrabber, som kan klatre i træer og klippe en finger over, hvis man kommer for tæt på. 

Men mine favoritter er og bliver nu eremitkrebsene i deres fine sneglehuse.
Jeg kan slet ikke stå for dem. Heller ikke selvom de konkurrerer med mig om at finde de fineste huse. På en eller anden måde virker det som om, det altid er de allerflotteste, som er optaget, når jeg finder dem på stranden. Imødekommende er de ikke, smækker 'døren' i, så snart man nærmer sig – men jeg har alligevel ladet mig charmere. Måske fordi, de er så ukuelige? Selv i mange meter høje klitter er jeg stødt på dem, og sporene på stranden vidner ligeledes om mange timers vandren omkring med hus på ryg.
Måske er det fordi, jeg på en eller anden måde kan relatere lidt til dem? I hvert fald følte jeg mig en anelse truffet, da jeg en gang for år tilbage fik at vide, at jeg selv er som en eremitkrebs -
beskyttet af en hård skal, men i virkeligheden blød som snot indeni...




4 kommentarer:

  1. Det var da godt nok nogle flotte eksemplarer, du har fundet! Tysk tv har jo vist en del om krabbevandringer på Christmass-Island og andre steder, Og de har jo deres egen charme, skaldyrene. Men når man har hørt diværste historier om ilanddrevne søfolk, der er vågnet ved at blive nibbet i næsen: hvor længe kunne du sidde stille med den der krabbelas på tæerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg trak tæerne til mig med det samme. Jeg var ved at tage et billede, da den nappede mig, så det var rent held, at det faktisk kom med på billedet :-) Og ja, krabberne vil gå ombord i hvad som helst, hvis de kan slippe afsted med det. Inkl. ilanddrevne sømænd.

      Slet
  2. Kære Lotte.
    Jeg er en meget stor fan af dig, har fulgt dig i efterhånden mange år. Og jeg nærer stor beundring for hvordan du (måske udadtil) har klaret de kolbøtter, som livet har bragt dig. Og elsker dine beretninger fra langtbortistan . Bliv endelig ved.
    Rigtig god jul og godt nytår .
    Mange hilsner fra Jannie

    SvarSlet
  3. Kære Jannie
    Tusind tak for dine pæne ord - og velkommen i kommentarfeltet. Det er altid dejligt, når læsere giver sig til kende.
    Et forsinket godt nytår til dig også.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!