10.12.12

Under overfladen



Jeg befinder mig lige nu ikke bare på verdens største, men også en af verdens mest uberørte atoller. Det gælder også under havoverfladen. Jeg har efterhånden haft fornøjelsen af at dykke på en længere række af smukke lokaliteter rundt omkring i verden og hidtil har Salomonøerne været min klare favorit – men jeg er bange for, at de nu må vige pladsen, for undervandsverdenen her er simpelthen fænomenal. Fordi Aldabra har været fredet i så mange år, og fordi atollen samtidig ligger langt fra traditionelle skibsruter og fiskefarvande, oplever jeg her en diversitet, der (undskyld sproget) sparker røv! Det er simpelthen til at få åndenød over. På den ene side, ville jeg ønske, at alle interesserede ville få muligheden for at opleve dette, men på den anden side håber jeg, at det fortsat vil være alt for svært at få lov til, for kun på den måde kan vi sikre, at revene omkring Aldabra forbliver uspolerede. Som et af de sidste af den slags steder i verden.


Jeg er lige nu en del af et team, som har til opgave at kortlægge koralrevet omkring Aldabra. Det gør vi dels ved hjælp af fiskeoptællinger, habitatbeskrivelser og fotografier langs transekter mens vi dykker, dels ved hjælp af et undervandskamera, som kan hænge under båden. Projektet er betalt af GEF og er temmelig omfattende. 
Vi opererer fra to både og er i alt ni dykkere på teamet (herunder en læge) samt to bådførere og to medhjælpere, så der er megen logistik, når det samtidig også skal passes ind med tidevandet, som svinger over tre meter her. Heldigvis er alle enormt engagerede og indstillede på at få det hele til at fungere, så vi får mest muligt data i kassen inden jul, hvor halvdelen af teamet forlader Aldabra igen. Efter den intensive periode er vi en kernegruppe, som skal fortsætte med undersøgelserne frem til midt i januar. Der er med andre ord udsigt til masser af undervandsoplevelser den næste måneds tid. Yeay!

6 kommentarer:

  1. Vilket spännande uppdrag du fått! Förstår att man kan få andnöd för mindre. Få bara inte andnöd under ytan!
    Jag är full av beundran över alla er som vågar dyka. Kan inte tänka tanken ens utan att bli rädd....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid været fascineret af livet under overfladen, så dette er paradis for mig :-)

      Slet
  2. Hvor lyder det bare spændende og helt og aldeles fantastisk! Det er dig i den grad velundt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Grønladspost - jeg føler, jeg gør det helt rigtige for mig selv lige i øjeblikket :)

      Slet
  3. Ud fra boblerne på billedet ser det ud som om du stadig trækker vejret trods åndenød (ja, kan jeg være bekendt at sige det? Jeg synes ikke man kan være for forsigtig, pas godt på dig selv og kollegerne).

    Det er en vigtig sponsor, fantastisk spændende opgave! Du må endelig skrive dagbog, tænk lidt på hvad du kan skrive om (med billeder) når du kommer hjem!

    Et klem herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for klem :-) Jeg skriver noter hver dag, så på et eller andet tidspunkt kan det godt være, det bliver til noget mere substantielt skriveri.

      Slet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!