17.12.13

Forårsfornemmelser - Jule(post)kort #17


Oktober 2013
Efter i et år stort set kun at have opholdt mig i troperne, har det været lidt af et fysisk chok at ankomme her til Auckland. Det har taget mig en uges tid for min krop at vænne mig til temperaturforskellen og den tørre luft, samtidig med at jeg har skullet omstille mig fra stillehavsmentalitet og små befolkningstal til det noget mere hektiske tempo i en af New Zealands største byer. Den slags tager tid. Men uanset hvor meget jeg holder af troperne, så kan jeg ikke forestille mig permanent at leve tæt på ækvator, dertil holder jeg for meget af årstidernes skíften. Og derfor er det da også helt fantastisk dejligt lige nu at være vidne til, hvordan foråret holder sit indtog her. Alle vegne pibler det op ad jorden med spirer og spæde blomster, og træer og buske holder sig heller ikke tilbage for at eksplodere i løv- og blomsterpragt. Nogle af planterne kender jeg hjemmefra, men mange af dem er lige så eksotiske for mig, som de planter jeg er stødt på i regnskove og på små atoller rundt omkring. Tag bare den lille Nyrebregne, som er hjemmehørende her! Den ligner ingen anden bregne, jeg nogensinde har set.
Jeg skal desværre ikke være her så længe, egentlig er dette bare et visa-teknisk pitstop, før jeg i morgen rejser videre til Australien, så jeg er glad for at vide, at jeg har udsigt til tre måneder mere i dette slaraffenland, når jeg vender tilbage ved nytårstid. Til den tid er det blevet sommer her, og jeg er sikker på, at jeg nok skal støde på endnu mere frodighed. Jeg glæder mig allerede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!