16.12.13

Umu-mad og kokosflet - Jule(post)kort #16


September 2013
Glenn er rejst til NZ og jeg er taget tilbage til Samoa, nærmere bestemt den lille ø Manono, hvor jeg har lejet en hytte en uges tid. Jeg har brug for at fordøje de sidste mange måneders oplevelser, skrive, sortere billeder og bare være. Trække vejret dybt ned i fred og ro. Og Manono, øen uden biler og hunde, er virkelig fredelig! Det er anden gang jeg bor her, og jeg blev taget imod med åbne af arme af den lille familie, som driver stedet. Måske handler den varme modtagelse ikke blot om, at det er rart at have kunder i butikken, men også om at jeg udviser ægte interesse for deres liv og gøremål. I hvert fald føler jeg mig meget velkommen og nyder meget, at jeg pt. er den eneste gæst.

I går lærte jeg at flette en kurv at et halvt blad fra en kokospalme. Fain'a, som har lært mig kunsten, hævder at det er første gang en palagi (en hvid) har lært at flette en hel kurv hos dem, men om det, passer ved jeg ikke. Jeg synes bare, det er superfedt at lære den slags, og det tror jeg, han kan mærke. Men der kommer nu nok til at gå lang tid, før jeg fletter med samme hastighed som han og de andre mænd. For i Samoa er det mændene som står for at lave mad i umu (ildsted med vulkanske sten), og til hver umu hører en friskflettet kurv.

En umu laves ved at et bål tændes på et leje af vulkanske sten. Når bålet er brændt ned, så der kun er gløder tilbage, fjernes disse og stenene arrangeres i et lag, hvor man lægger al den mad, som skal tilberedes. I går var det den traditionelle palusami (taro-blade med kokosmælk pakket ind i banan- og brødfrugtblade), tarorødder, brødfrugt og bananer. I søndags var der også fisk. Når al maden er lagt på de skoldhede sten, bliver det hele dækket med en stor bunke bananblade, og efter en halv times tid i dampende hede i umuen er maden klar til servering. Såre enkelt. Og meget, meget velsmagende!

1 kommentar:

  1. Kokospalmer kunne bruges til alting, fortalte en britisk guvernør for Gilbert Øerne i en bog om samme sted. Og nu har du lært en del af kunsten :)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!