13.4.10

Pirater

Vi gør rigtig meget ud af at forberede båden og os selv på det store projekt, men der er visse detaljer, som vi hverken kan styre eller planlægge os ud af. Vejrlig og klima er nogle af de oplagte elementer, som vi ikke kan kontrollere og derfor må tilpasse os efter bedste evne. Det er helt essentielt, når vi nu har tænkt os at sejle på langtur i en båd, der i oceanperspektiv bare er en mikroskopisk splint.
Andre ting, som kan lægge os uovervindelige forhindringer i vejen og som, i bedste fald, vil betyde ruteændringer, er krige og pirater (for ikke at tale om visse typer af karrikaturtegninger, der betyder at vores obligatoriske nationalitetsflag bliver en skammens klud som fremprovokerer alskens uønskede reaktioner fra krænkedes side - men det er en anden historie).

Krige er det nogenlunde let at lokalisere, da de som regel omtales globalt og i mange medier.
Piraters position derimod kan det være vanskeligt at forudsige - hvilket piraterne selvfølgelig har en vis interesse i - men der er heldigvis hjælp at hente på Noonsite Pitacy Pages, som løbende opdateres af sejlere, der har førstehåndserfaringer og -informationer at dele af. Ved at følge med her kan det forhåbentlig lykkes os at holde klar af de værst inficerede områder i verden, fx har vi ingen intentioner om at sejle i nærheden af Somalia og Yemen, hvor det ikke er mere end et halvt års tid siden, at en fransk sejler mistede livet i forbindelse med, at han og hans familie blev taget som gidsler af pirater. Det er nemlig ikke kun kommercielle skibe, som piraterne går efter - lystsejlere kan øjensynligt være lige så anvendelige som gidsler i piratoptik. Vi har ikke tænkt os at udfordre skæbnen ved at afprøve min teori i praksis.

5 kommentarer:

  1. Jeg håber sandelig, I får styret uden om alle potentielle farer. Jeg var ikke klar over, at også private lystsejlere kunne blive overfaldet/kidnappet af pirater, så ja, hold jer endelig væk fra disse farlige farvande.

    Flaget kan I skifte og dermed lyve om, hvis det skulle blive nødvendigt - kan I ikke have et norsk, svensk og britisk flag med - så er I helgarderede? :-)

    SvarSlet
  2. Som Ellen håber jeg også. Jeg har en begrundet formodning om, at skipper og skipperine er meget seriøse forudseende mennesker, som kender ruterne og betingelserne :-)

    Somme tider tænker jeg at vi i Norden har været heldige i de sidste 60 år med hensyn til sikkerhed. Formentlig skyldes det en konsensus i kølvandet på tyskernes krig: At røveri og ufred ikke betaler sig for nogen af parterne.

    Men måske er det ved at vende; her på egnen kan vi se en øget aktivitet indenfor berigelseskriminalitet. (Det siger nyhederne, jeg har ikke adgang til de primære statistikker).

    Hvad mon de overordnede rejsemål bliver?

    SvarSlet
  3. >Ellen
    Vi vil i hvert fald gøre hvad vi kan for at undgå at komme i nærkontakt med pirater. Men at sejle under falsk nationalitetsflag er dybt ulovligt, så det forfalder vi ikke til. Så skulle vi også overmale hjemstavnens navn, som pr. lov også skal kunne læses på skibet sammen med dets navn - nej, vi må stå ved at vi er danskere, med alt hvad det indebærer, så længe skibet er indregistreret i DK.

    SvarSlet
  4. >Donald
    Vi har faktisk to mulige overordnede ruter, og vi har ikke endeligt besluttet os endnu - jeg skal nok delagtiggøre jer, når vi ved det :-) Men vi starter med Canarieøerne uanset hvilken rute vi vælger.

    SvarSlet
  5. Ja, for pokker, det er jo også noget, I skal have 'styr på'. Godt, der findes sådan et rapporteringssite!

    Og så krydser jeg fingre for, at der ikke er nogen tåber, der endnu engang gør det farligt (vha. tegninger el. andet) at være dansker ude i verden!

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!