Vedholdende læsere af
bureauet husker måske, at jeg for nogle år tilbage uddannede mig
som yachtskipper, først af 3. grad, siden af 1.. Det var den gang,
jeg fortsat troede, at jeg skulle ud og sejle hele jorden rundt med
min daværende kæreste, og gerne ville forberede mig så grundigt
som overhovedet muligt. Jeg knoklede med pensa i meteorologi,
vagttjeneste, søret, navigation, sømandskab, kommunikation og
sundhedslære. Jeg lærte morsealfabetet, mestrede alle signalflagene
og kan betjene radar, en lang række radiokommmunikationsmidler og
sågar sekstant. Siden blev jordomsejlingen parkeret eftertrykkeligt,
men nu hvor jeg sejler rundt i Stillehavet har jeg alligevel i nogen
grad glæde af lærdommen. Selvom der ikke er meget af den ophobede
viden, som er aktivt i brug, så giver danner den en basis, som giver
mig ro i maven. Jeg ved, hvad det drejer sig om.
Orbit
er ikke så lang, at der er lovkrav om, at nogen ombord skal have
sønæringsbevis, men havde hun været bare lidt længere, ville det
have set anderledes ud:
I
medfør af lov om skibes besætning skal der i ethvert fritidsfartøj
med en skroglængde på 15 meter og derover, men under 24 meter, være
en eller flere navigatører med sønæringsbevis. For at opnå
sønæringsbevis skal man opfylde visse krav til teoretisk og
praktisk uddannelse, ligesom syn og hørelse skal opfylde visse
mindstekrav.
Sønæringsbevis
som yachtskipper af 3. grad giver
ret til at føre fritidsfartøjer med en skrog-længde på 15 meter
og derover, men under 24 meter, i fart i Østersøen, i Nordsøen og
Den Engelske Kanal, samt fart på De Britiske Øer, Irland, Norge,
Færøerne og langs Grønlands kyster i en afstand af ikke over 30
sømil fra kysten.
Sønæringsbeviset
giver endvidere ret til at sejle som styrmand i de samme skibe i fart
på alle have.
Sønæringsbevis
som yachtskipper af 1. grad giver
ret til at føre fritidsfartøjer med en skrog-længde på 15 meter
og derover, men under 24 meter, i fart på alle have.
Sønæringsbevis
som yachtskipper af 3. grad opnår man ved at bestå den teoretiske
og praktiske eksamen. Sådan et har jeg.
Sønæringsbevis
som yachtskipper af 1. grad opnår man ved at bestå den teoretiske
eksamen, gennemføre kurser i udvidet førstehjælp og brandslukning
OG efter at have opnået seks måneders sejltid som styrmand på et fartøj på mellem 15 og 24 m. Sådan et har jeg
ikke. Jeg har mit eksamensbevis, men mangler sejltiden. Den får jeg
desværre ikke med Orbit, men når det kommer til stykket, har jeg
egentlige heller ikke brug for sønæringsbeviset. Det er bare rart
at vide, at min basisviden er på plads.
Dette var 25. afsnit
i serien om livet som langturssejler. Afsnittet på fredag kommer til
at handle om noget, som jeg tror, alle kan relatere til. I hvert fald
er der ingen, som kan leve uden.
... Grønland i en afstand af ikke over 30 sømil fra kystn - hvordan kommer man så derop, tænkte jeg, undskyld, det behøver man selvfølgelig ikke, der er jo andre skibe ved Grønland :) Men alligevel.
SvarSletHvorfor tror jeg at du kommer ud med fx.Nordkaperen og får de 6 måneder sammen med mennesker du ikke havde drømt om kunne eller ville hjælpe dig? Jeg er nok optimist, verden er ikke altid nem, men du ved bedre end jeg at der er mange gode sejlere, som gerne vil have en gast med. Det gælder om at finde én, som har interessen for biologien. En ny Kon-Tiki.