31.7.13

Y for Yachtskipper

 

Vedholdende læsere af bureauet husker måske, at jeg for nogle år tilbage uddannede mig som yachtskipper, først af 3. grad, siden af 1.. Det var den gang, jeg fortsat troede, at jeg skulle ud og sejle hele jorden rundt med min daværende kæreste, og gerne ville forberede mig så grundigt som overhovedet muligt. Jeg knoklede med pensa i meteorologi, vagttjeneste, søret, navigation, sømandskab, kommunikation og sundhedslære. Jeg lærte morsealfabetet, mestrede alle signalflagene og kan betjene radar, en lang række radiokommmunikationsmidler og sågar sekstant. Siden blev jordomsejlingen parkeret eftertrykkeligt, men nu hvor jeg sejler rundt i Stillehavet har jeg alligevel i nogen grad glæde af lærdommen. Selvom der ikke er meget af den ophobede viden, som er aktivt i brug, så giver danner den en basis, som giver mig ro i maven. Jeg ved, hvad det drejer sig om.

Orbit er ikke så lang, at der er lovkrav om, at nogen ombord skal have sønæringsbevis, men havde hun været bare lidt længere, ville det have set anderledes ud:
I medfør af lov om skibes besætning skal der i ethvert fritidsfartøj med en skroglængde på 15 meter og derover, men under 24 meter, være en eller flere navigatører med sønæringsbevis. For at opnå sønæringsbevis skal man opfylde visse krav til teoretisk og praktisk uddannelse, ligesom syn og hørelse skal opfylde visse mindstekrav.

Sønæringsbevis som yachtskipper af 3. grad giver ret til at føre fritidsfartøjer med en skrog-længde på 15 meter og derover, men under 24 meter, i fart i Østersøen, i Nordsøen og Den Engelske Kanal, samt fart på De Britiske Øer, Irland, Norge, Færøerne og langs Grønlands kyster i en afstand af ikke over 30 sømil fra kysten.
Sønæringsbeviset giver endvidere ret til at sejle som styrmand i de samme skibe i fart på alle have.
Sønæringsbevis som yachtskipper af 1. grad giver ret til at føre fritidsfartøjer med en skrog-længde på 15 meter og derover, men under 24 meter, i fart på alle have.

Sønæringsbevis som yachtskipper af 3. grad opnår man ved at bestå den teoretiske og praktiske eksamen. Sådan et har jeg.
Sønæringsbevis som yachtskipper af 1. grad opnår man ved at bestå den teoretiske eksamen, gennemføre kurser i udvidet førstehjælp og brandslukning OG efter at have opnået seks måneders sejltid som styrmand på et fartøj på mellem 15 og 24 m. Sådan et har jeg ikke. Jeg har mit eksamensbevis, men mangler sejltiden. Den får jeg desværre ikke med Orbit, men når det kommer til stykket, har jeg egentlige heller ikke brug for sønæringsbeviset. Det er bare rart at vide, at min basisviden er på plads.


Dette var 25. afsnit i serien om livet som langturssejler. Afsnittet på fredag kommer til at handle om noget, som jeg tror, alle kan relatere til. I hvert fald er der ingen, som kan leve uden.

1 kommentar:

  1. ... Grønland i en afstand af ikke over 30 sømil fra kystn - hvordan kommer man så derop, tænkte jeg, undskyld, det behøver man selvfølgelig ikke, der er jo andre skibe ved Grønland :) Men alligevel.

    Hvorfor tror jeg at du kommer ud med fx.Nordkaperen og får de 6 måneder sammen med mennesker du ikke havde drømt om kunne eller ville hjælpe dig? Jeg er nok optimist, verden er ikke altid nem, men du ved bedre end jeg at der er mange gode sejlere, som gerne vil have en gast med. Det gælder om at finde én, som har interessen for biologien. En ny Kon-Tiki.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!