16.4.14

I kølvandet på stilheden


Jeg havde en klar forventning om, at ti dage i afsondrethed, i stilhed, i afholdenhed og i intens meditation ville blive en udfordring. Jeg havde også, om ikke en forventning, så i hvert fald en stærk formodning og forhåbning om, at det ville blive tilsvarende givende. Begge dele skulle vise sig at holde stik. Jeg ved ikke, om det er at overdrive at sige, at det nok er den største udfordring, jeg nogensinde har givet mig selv, fordi oplevelsen var så unik, at den ikke er sammenlignelig med noget andet, jeg har prøvet tidligere. Men én ting er sikkert; udbyttet stod mål med udfordringen.
Det har taget tid for oplevelsen at bundfælde sig, og jeg er slet ikke færdig med at bearbejde den, men jeg lovede jer et indlæg, og det skal I også have. Jeg har forsøgt at fatte mig i korthed, men der er så mange lag, at det alligevel er blevet en længere smøre. Jeg håber, I bærer over med mig.

Hvordan var det så?
De første tre dage kunne jeg med en vis fascination konstatere, at min hjerne var en abe med ufatteligt energiniveau – den svang sig uophørligt fra den ene tankegren til den næste. Konstant! I TRE hele dage! I det tidsrum skulle vi udelukkende koncentrere os om at observere vores åndedræt (ikke kontrollere, blot observere hvad der skete i næsen), og det giver fuldkommen mening, at man ikke går i gang med den egentlige meditationsteknik før på fjerdedagen, hvor sindet efterhånden er begyndt at falde til ro, og der bliver længere mellem springene fra tanke til tanke.
Det er meget tæt på at være det samme, der skete for mig, mens jeg sejlede rundt ude på Stillehavet. Efter ca. tre dage uden at have set land og med meget få input på kanalen, var det som om, der blev ro i min hjerne, og der dermed blev plads til at få nye idéer. Sjældent har jeg følt mig så kreativ. Og det var nok i virkeligheden min største motivation for at tage på Vipassana-kurset. At forsøge at finde en metode hvorpå jeg kunne opnå samme tilstand – uden at være nødt til at sejle rundt på store oceaner langt fra civilisationen. Og jeg vil vove den påstand, at det lykkedes.

Det siger næsten sig selv, at når man træder ind i halvanden uges total afholdenhed og afsondrethed og samtidig fraskriver sig alle former for kommunikation og underholdning, så er der ikke meget til at distrahere sindet med. Når man så samtidig pludselig bruger ti timer dagligt på at meditere, kan det næppe undgås, at ens tanker på et eller andet tidspunkt bliver henledt på ting, som man ellers ikke tænker aktivt over til daglig; enten fordi de drukner i andre ting, fordi man bevidst afleder sin opmærksomhed eller fordi man simpelthen har undertrykt dem. Så de ti dage er også en oplagt mulighed for at få arbejdet med ting/tankemønstre/sorger/etc. som ligger dybt i én. Selv brugte jeg en del mental energi på at forholde mig til mine følelser i forhold til min fars sygdom, og det har været rigtig, rigtig godt. Jeg har fået en masse ro indeni på trods af alvoren i situationen – simpelthen fordi jeg nu ikke blot med mit intellekt ved, at jeg står magtesløs, men også kan mærke det – og mærke, at det ikke ændrer på noget at blive frustreret og ulykkelig over det. Giver det mening?

Hvad går det ud på?
Jeg vil ikke gå en masse i detaljer om, præcis hvad man foretager sig i samtlige ti dage, men programmet ligger helt fast, og det er fuldstændig identisk uanset om man følger kurset i Europa, i Asien, i Mellemøsten eller et af de mange andre andre steder, hvor kurset udbydes. Programmet er velafprøvet og har ikke ændret sig i mere end tredive år! En gongong lyder, hver eneste gang det er tid til meditation/måltider/pauser, og hver dag er bygget op over den samme rækkefølge af disse elementer. Det eneste, man skal gøre, er at følge instrukserne. Der var da ting, som jeg stillede spørgsmålstegn ved undervejs, men jeg havde på forhånd besluttet mig for at overgive mig totalt og uden forudindtagede meninger – og jeg tror, det er den eneste rigtige måde at få det optimale ud af kurset på. Bagefter står det jo frit for at plukke præcis de elementer ud, som giver mening og så lægge resten bag sig, hvis man har behov for det.

Det er med Vipassana som med så meget andet; du er nødt til selv at prøve, for reelt at vide, hvad det handler om. Du kan læse om, høre om og se timevis af video om svømning, men du lærer først at svømme, når du begynder at øve dig. Det samme gælder med Vipassana, og derfor giver det ikke mening at blive ved med at forklare.
Dog kan jeg kort ridse op:
  • Det er en mere end 2500 år gammel meditationsteknik
  • Teknikken er universel, dvs. hverken religiøs eller sekterisk, og kan dermed benyttes af alle uanset tro og anden overbevisning
  • Teknikken er meget enkel og bygger på selviagttagelse
  • Alle kan lære den og det kræver ingen forudgående erfaring med meditation
  • Bygger på en filosofi om, at al lidelse her i livet tager sit udspring i enten begær/længsel eller modvilje/aversion. Hvis man kan frigøre sig fra disse følelser, kan man frigøre sig fra lidelse. Samtidig er en anden grundpille i Vipassana, at intet her i livet er permanent. Hverken glæde eller sorg, smerte eller kærlighed. Så hvis man kan nå til en sindstilstand, hvor man blot ER og ikke lever i hverken fortid eller fremtid, men simpelthen ER i nuet, skulle man kunne opleve en tilværelse fri for lidelse.

Og hvad koster det så?
Faktisk er det ikke muligt at besvare dette spørgsmål, for ens deltagelse på kurset (inkl. kost og logi) er der allerede nogen, som har betalt for. Forstået på den måde, at al finansiering er baseret på donationer fra tidligere kursister. Først når man selv har gennemført kurset, kan man få lov at donere – og vel at mærke præcis så lidt eller meget, som man føler for. Man kan vel kalde det en slags 'Pay it forward'. Hvilket er et kæmpe kvalitetsstempel i min optik. Ligesom det også er en understregelse af teknikkens gangbarhed, at man ikke finder en masse reklame for den rundt omkring, men at der alligevel gennem de sidste mere end tredive år er blevet etableret kursuscentre over hele verden, hvor der månedligt gennemføres Vipassana-kurser. Jeg stod selv på venteliste i flere uger, før jeg fik en melding om, at jeg havde fået en plads.

Hvad kræver det?
En ansøgning om optagelse på kurset (findes via kursusoversigten for det enkelte kursuscenter)
Ti dage af din tid, samt en rejse til et af de 154 kursuscentre i verden. Det nærmeste ligger i Ôdeshög i Sverige, ca. fire timers togrejse fra København.
Dedikation. Du skal virkelig ville det. Og du skal turde udholde dit eget selskab og et konstant nærvær af dine egne tanker i samtlige ti dage.


Vil du vide mere, er der masser af information at hente her og på www.dhamma.org – og ellers er du velkommen til at spørge.


8 kommentarer:

  1. Så härligt det låter Lotte!
    Jag vill också pröva detta någon gång.

    Stor påskkram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tack for påskkram!
      Vipassana kan varmt anbefalas :-)

      Slet
  2. Jeg er lidt i gang med samme proces. Det at lære at være i nu'et, fordi det, der var i går ikke er mere og det, der kommer i morgen, kan jeg først tage stilling til, når det kommer. Det er sådan en slags skruen ned for hjernen og alle de kispus, den laver med én, og bare sanse og tage ind. Essensen er jo: tanker bliver til følelser som sætter sig i kroppen hvorefter kroppen reagerer enten med alarmberedskab eller med velvære. Velvære er ok, men ikke konstant alarmberedskab. Kan man så tage tanken, der skaber f.eks. panik og observere den, så kan man også styre/kontrollere/slippe af med ubehaget. Sådan i store træk. Så, ja Lotte, jeg forstår og jeg forstår særdeles godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det undrer mig overhovedet ikke, at du kan følge min tankegang, Susling:-)
      Noget af det, jeg virkelig nyder, er den fantastisk ro, der er i mig, når det lykkes blot at observere en given situation eller følelse. Når jeg ikke tager ting personligt, når jeg trækker vejret og husker mig selv på, at alting løser sig og at intet alligevel er permanent i dette liv.

      Slet
    2. Lige præcis. Men det kræver øvelse. Meget øvelse og det kan til tider smutte. Men det er en start.

      Slet
  3. Man skriver langt, når man har noget at fortælle, og det har du, så undskyldninger er ikke nødvendige (men er meget imødekommende og venlige overfor den ofte hastigt forbipasserende besøgende :) ).

    Jeg ved ikke, hvordan jeg ville reagere uden "input", som du siger har du oplevet noget lignende på havsejlads, og jeg kan forstå på både Thor Heyerdahls og Troels Kløvedals bøger, at det er almindeligt forekommende at mennesker bliver underligt påvirkede af at være på et (lille) skib i det store hav. Måske er det lidt af det, jeg oplever, når jeg går en lang tur langs stranden. Jeg kan godt lide at være alene hjemme, når jeg arbejde, og fornemmer også at man bliver mere kreativ, andre tanker kommer op til overfladen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læste på et tidspunkt et indlæg om kreativitet, hvor en række af flere århundreders store tænkere, opfindere, forfattere og kunstnere blev citeret for at sige, at netop det at være alene er en af de bedste tilstande, hvis man skal være kreativ. Alene - ikke ensom.
      Der er jo mange måder at trække stikket til omverdenen på, og det kan måske synes lidt ekstremt at gøre det i ti hele dage, men for mig handlede det jo også om at lære en teknik, som jeg nu efterfølgende kan gøre brug af, når jeg vil.

      Slet
  4. Jeg elsker alene tid og vælger at have meget af den .. tak for spændende læsning Lotte .. glæder mig til at tale med dig når vi ses igen

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!