22.8.08

Postkort fra Hallmark

Så er endnu en hoax i omløb!
Jeg har før skrevet om hoaxes, bl.a. powerpointpræsentation 'Welcome to the matrixpps..' og den gratis mobil fra Sony Ericsson, og jeg kan ikke opfordre nok til, at man udøver selvjustits, inden man i ren og skær hjælpsomhed (eller panik?) videresender skidtet.
Gør det til en vane at google, inden du videresender. På den måde kan du meget, meget hurtigt finde ud af, om der er noget om sagen, eller om der er tale om endnu en af de kædebrevsagtige spammails, som opfordrer til at videresende til hele dit adressekartotek. Jeg ved godt, at det er i en god mening - jeg har selv tidligere ladet mig narre, så det er ikke bare noget, jeg siger - men det er misforstået godhed at holde liv i hoaxes. Hvis du virkelig vil hjælpe dine medmennesker, så SLET skidtet i stedet for at videresende det.

Hvis du således får en mail med følgende ordlyd:

LÆS & Videresend !
Videresend denne advarsel, blandt venner, familie og kontakter!
I løbet af de næste par dage. Forsøg ikke at åbne nogen besked med et bilag med titlen 'Postkort fra Hallmark ', uanset hvem de sendte den til dig. Det er en virus, der åbner et postkort billede, som 'brænder' hele harddisken C på din computer. Denne virus vil blive modtaget af nogen, der har din e-mail-adresse i deres kontakt liste. Derfor er du nødt til at advare alle dine kontaktpersoner, er det bedre at få det budskab 25 gange end at modtage virus og åbne det.
Hvis du modtager en mail kaldet postkort, »skønt sendt til dig fra en ven, må du ikke åbne den! sletden omgående..Sluk computeren øjeblikkeligt.
Dette er den værste virus bebudet af CNN. Det er blevet klassificeret af Microsoft som den mest ødelæggende virus nogensinde. Denne virus blev opdaget af McAfee i går, og der er ingen reparation endnu for denne type virus. Denne virus ødelægger harddisken, hvor vigtige oplysninger opbevares.
Giv dine venner. HUSK: Hvis du sender dem, du vil være til gavn for alle


har du altså bare fået en hoax. SLET SLET SLET DEN!!!
Denne hoax har i følge Urban Legends været i omløb siden begyndelsen af 2008 og er på et eller andet tidspunkt blevet oversat til (dårligt) dansk. Men mange hoaxes er meget, meget ældre - de får lov at leve videre, netop fordi velmenende mennesker bliver ved med at sende dem.
STOP DET!

11 kommentarer:

  1. TAk Lotte, jeg har ladet min stå og ikke sendt videre, men vidste ikke hvordan jeg lige fik verificeret at det ikke var rigtigt.

    SvarSlet
  2. Den slags er jeg heldigvis flintrende ligeglad med. En kombination af Gmail (fjerner 99,99% af al spam) og så et e-mail program der IKKE benytter sig af Active X og andet skrald, og der er intet at bekymre sig om.

    Har ikke haft en virus siden 1997, bruger min sunde fornuft og intuition. Jeps, det har vi mænd også :)

    SvarSlet
  3. Jeg åbner aldrig sådanne mails - heller ikke selv om en kær veninde sender et sjovt kort på omgang.... Tak for advarslen

    SvarSlet
  4. Jeg får aldrig sådan nogle mails - jeg ved ikke rigtig om jeg bare skal være glad for det, eller om der er grund til at føle sig en lille smule udenfor. Hm!

    SvarSlet
  5. Sender af princip ikke disse mails videre, gider jo ikke selv at have dem. Og åbner heller ikke suspekte vedhæftede filer, heller ikke fra venner. Med sund fornuft kan man fint undgå virus.

    SvarSlet
  6. Tak, tak, tak Lotte - har spamfigther, så der er lukket for al den slags - heldigvis.

    SvarSlet
  7. @jensdrejer
    Jeg har just modtaget lige netop denne om Hallmark i dag, den blev arkiveret lodret, men kan da godt sende den videre til dig, hvis det vil få dig til at føle dig mere in? ;o)

    SvarSlet
  8. Sikken en salut fra Jacob! Jeg vil gerne støtte Jacob i at man skal slå "Active-X" fra, det siger Microsoft i deres sikkerheds-råd. Man kan ikke engang installere Microsoft pakker/patches, når man slår Active-X fra, så det må anses for at være en rigtig god løsning. Problemet er så at alle tekster på browsere og lign. opfordrer én til at slå det til igen.

    For mig har det været en befrielse at bruge et mailprogram, som hedder Sylpheed (http://sylpheed.sraoss.jp/en/) og som er open source.

    Det kan ikke det samme som Microsofts programmer, og det er netop det, som er pointen.

    Hvis du er afhængig af MS-Kalender og Outlook, så vil Sylpheed ikke være godt for dig, men ellers løser det mange problemer.

    Desværre løser det ikke problemer med at folk selv sender spam videre som du fortæller om i dit indlæg her, Lotte. Kombineret med gmail.com er det super.

    SvarSlet
  9. >Lene
    :-) Man kan altid prøve at google først. Godt du ikke sendte videre.

    >Jacob
    Velkommen til. Jeg bruger også gmail, men når der er tale om hoaxes, altså spam af den slags, som er videresendt af mennesker på din adresseliste, så giver selv gmail fortabt.
    Det er godt du bruger fornuft og intuition, det burde alle gøre - både kvinder og mænd ;-)

    >Shabby
    Good girl!! Jeg bliver nok ved med at skrive om skidtet, så længe jeg selv bliver ved med at få det tilsendt. Det er så mit lille bidrag i kampen for at komme det til livs. Det er jo ikke alle, der er lige så heldige som Jacob at de helt slipper for at få den slags i mailboxen.

    >Jens
    Du skal da bare være GLAD!!!

    >Grønlandsposten
    Enig. Min mission er blot at huske folk på at bruge netop den sunde fornuft og ikke lade sig skræmme.

    >Sister
    Velbekomme du - selvom du heldigvis slet ikke har brug for advarslen.

    >Livrdz
    :-D Du er sjåw!

    >Donald
    Jeg tror, der blev rodet nogle ting ind i kommentarfeltet som strakte videre end hoaxes i al almindelighed, men det gør jo ingenting. Jo mere folk ved om computersikkerhed, jo bedre kan vi dæmme op for den stigende elektroniske kriminalitet. Én ting er spam, noget andet er virus og hackede bankkonti, men vi skal jo starte bevidstgørelsen et sted.

    SvarSlet
  10. Livrdz: Nu har jeg jo lige læst den hos Lotte, så jeg vil nok nøjes med at sige tak for tilbuddet. Det var meget betænksomt af dig. LOL.

    SvarSlet
  11. @jensdrejer
    Ellers bare sig til en anden gang. Vil jo helst at alle er glade og føler sig 'in' ;o) også om det så betyder at jeg skal spamme... *fløjt-fløjt*

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!