26.1.09

Eksisterer du?

I sidste uge var jeg på kursus. Underviseren, Abelone Glahn, driver bl.a. virksomheden @media og har skrevet bogen 'Dit virtuelle håndtryk' - og det var også titlen på kurset. Jeg skulle lære noget om, hvordan man gør sig synlig på nettet. Som erhvervsdrivende skal man være opmærksom på , at hvis man ikke er på nettet, så eksisterer man ikke (for nu at bruge Abelones ord) - og i det 21. århundrede er der ingen tvivl om, at butikker og andre firmaer i meget høj grad bliver bedømt efter deres synlighed på nettet.

Hvor tit tjekker du en vare eller en ydelse, inden du betaler for den? Hvor tit undersøger du, om der er billigere eller bedre alternativer? Hvor ofte bruger du internettet til at foretage disse undersøgelser? Ret tit, ikke? Jeg gør i hvert fald - og jeg er IKKE alene. 89% af alle danskere, som skal lede efter en leverandør, bruger en søgemaskine. Google er min ven. Og de forretninger eller udbydere af ydelser, som jeg leder efter, men som jeg ikke finder - de får sjældent mig som kunde. Det samme gælder for dem, som jeg måske nok finder, men hvor jeg mødes af en ufærdig eller uoverskuelig hjemmeside. Døde links, sider med titlen 'siden er under opbygning', sider der ikke er blevet opdateret i årevis, sider uden let navigering eller i det mindste et søgefelt - alle den slags hjemmesider er totalt turn off og sender mig fluks videre i min søgen. Tilbage til Google.

Man kan bruge en masse penge på at få søgeordsoptimeret sin hjemmeside. Man kan bruge penge på Google Addwords og online-kampagner. Men man kan også gøre mange ting, der ikke koster noget. Man kan fx være aktiv i sociale netværk som LinkedIn eller K-forum (Facebook betragtes indtil videre ikke som et særligt seriøst sted, men hvem ved, hvad der kommer til at ske derinde?).
Man kan også oprette en blog. Og samtidig sørge for at overholde de gyldne bud om at opdatere jævnligt (men ikke tre-fire gange om dagen med mindre det virkelig passer til virksomheden), besvare kommentarer, kommentere hos andre, skrive om noget relevant, sætte beskrivende tags og etiketter på sine indlæg (og billeder) og tilmelde sin blog til fora som fx overskrift .dk, technorati.com og blogbot.dk.

Nu er jeg jo ikke selvstændig erhvervsdrivende, men på mit job leger vi med tanken om at blive mere synlige i den digitale verden. Det er vejen frem for en virksomhed som den, jeg arbejder for - så det er bare med at komme i gang og komme ud over rampen! Første step er søgeordsoptimering og Google Addwords. Næste step bliver måske en blog. Jeg håber det. For så skal jeg i gang med at lære at bruge Wordpress.

11 kommentarer:

  1. Og når du så er en haj til WP - så lærer du mig det, ik - og jo jeg eksisterer, men kender mange der ikke gør.

    SvarSlet
  2. Hvis nogen kan gøre noget synligt må det da være dig med dit fantastiske sprog og evne til at se sjove vinkler på tingene. Jeg hader sådan nogle virksomhedsblogs der kun er der får at give bedre google resultater, men hvis du fik lov kunne du skabe noget der var værd at læse.

    SvarSlet
  3. Godt indlæg som jeg synes at mange virksomheder burde læse. Men er de så dumme at de ikke allerede ved det? Ja, åbenbart - for jeg kender også den der oplevelse med at komme ind på en rodet, uoverskuelig og ufærdig hjemmeside. Det er bare så useriøst!

    SvarSlet
  4. Som Marianne vil jeg også gerne på kursus hos dig når du mestrer Wordpress. Jeg tror aldrig jeg lærer, at bruge det!

    SvarSlet
  5. Det lyder som du har fået en masse ud af dit kursus. Har du en hjemmeside som virker? og er målrettet? Hvor du har tænkt over hvem der kommer forbi og hvad de har brug for? Det er den anden halvdel af markedsføringen på nettet - efter min mening.
    Jeg kunne ikke lige finde din/jeres hjemmeside - det er derfor jeg spørg så dumt.

    SvarSlet
  6. Det var meget spændende at læse, Lotte, og det lyder som et virkelig brugbart kursus, du har været på. Abelone Glahn har da kastet sig over et emne, hvor folk burde strømme til.

    SvarSlet
  7. Kommer lige med et input her: når nu I skal optimere, så køb også nogle hjemmeside navne, der ligger tæt op af det I beskæftiger jer med. Eksempelvis hvis nu det var blomster, så køb blomster.dk, tulipaner.dk, buketter.dk osv., og få dem til at linke til jeres egen site. Der er mange der typisk finder en leverandør på denne måde ligeledes. Vi er blevet så godt vant.

    Du kan altid tjekke på DK hostmaster om en given adresse er taget, eller ledig.

    Reddi god fornøjelse. Nettet er skam vigtigt, men skal man være der, skal man også have noget ordentlig at byde på. Ellers kan man ligeså godt lade være. Og så den berømte EFU på hjemmesiden - den er vigtig.

    SvarSlet
  8. Denne er også glimrende hvis du mangler fif's:

    http://www.saxo.com/dk/item/morten-leth-jacobsen-saelg-dit-budskab-paa-internettet-haeftet.aspx

    SvarSlet
  9. Majsen's ide med flere "domain-names" for Jeres virksomhed er sådan set god nok, men man skal ikke "linke" fra et navn til et IP-nummer, man bruger DNS, Domain Name Service, en global, distribueret database, som "mapper" navne til IP-numre.

    Prøv en kommando:
    "nslookup blomster.dk" på en PC med Linux eller MS-operativsystem (start en shell / kommandoliniefortolker).

    Angående DNS kan man læse mere på http://gratisdns.dk/ hvor man også kan checke om et navn er ledigt eller ej.

    SvarSlet
  10. Hov forresten, lovede jeg at fortælle noget om at tilføje meta-tags i wordpress?

    Det er jo egentlig ganske nemt, hvis man begynder sin forståelse med hvordan maskinen i det hele taget fungerer og hvad tilgang til program og hukommelse indebærer.

    Derefter tænker man over, at det man får fra Internettet (eller andre net) er en samling bytes (og hvad er så en byte?) ... nej, jeg kan godt se, at man skal have fundamentet i orden, hvis man skal komme ind i selv-lære-modus.

    SvarSlet
  11. >Shabby
    Det er jo dig, der kan det der med WP, så jeg havde tænkt mig at spørge dig til råds :-D

    >Marina
    Tak :-) Nu må vi se, hvad det bliver til. Det er ikke første prioritet, og da jeg er forholdsvis alene om alle kommunikationsopgaverne, så går der nok noget tid, før der kan afses ressourcer til en blog.

    >Jens
    Det er lige netop den mangel på seriøsitet, som en kikset hjemmesiden udstråler, der får mig til at klikke væk fra den igen i en fart.

    >Oline
    Jeg er jo slet ikke begyndt endnu. På wordpress.dk bliver der af og til annonceret for wordpress-meetups, hvor man kan komme og få hjælp/udveksle erfaringer/hjælpe andre med WP.

    >Dorte
    Velkommen til :-)
    Hjemmesiden for min arbejdsplads hedder www.laoficina.dk
    Vi er ret målrettede i vores google adwords - og når bloggen engang skal kreeres skal den selvfølgelig hænge sammen med hjemmeside, firmaprofil og brugersegment. Så jo, der er blevet tænkt en del over, hvad det er folk søger efter for at finde lige netop de produkter og ydelser, som vi kan levere.
    (Og hey, jeg synes altså ikke, dune spørgsmål er dumme!!!)

    >Madame
    Tak. Der var også fuldt hus til kurset - jeg tror, Abelone har fundet sig en god niche.

    >Majsen
    Jeg måtte lige slå EFU op ;-D
    Domænet laofficina.dk peger hen på vores hjemmeside laoficina.dk, fordi der er mange, der ikke ved, navnet kun skal staves med et 'f', men ellers tror jeg ikke, vi har købt en masse domæner, der ligner. Problemet er nemlig også, at der ikke rigtig findes noget i Danmark, der minder om det, vi tilbyder. Så for os har det været mere væsentligt at få lavet nogle gode kampagner på google.

    Og tak for linket - har bestilt bogen på biblioteket.

    >Donald
    Tusind tak! Jeg vil i gang med at tjekke det der DNS ud...

    Og ja, jeg skal lige have fundamentet støbt, før jeg begynder at bygge et detaljeret skelet :-)

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!