1.10.09

Mere om marint skrald

En stor undersøgelse foretaget af FNs miljøprogram (UNEP) afslører skræmmende ting: Kun to slags affald udgør mere end halvdelen af de marine efterladenskaber i verden. Den ene er forudsigeligt nok. De fleste kender efterhånden til de skrækhistorier, som involverer havdyrs kvælning p.g.a. indtag af plast. Jeg har tidligere skrevet om ophobningen af plastikaffald, bl.a. i det nordlige Stillehav. Så det er ingen overraskelse, at plast er en af de to mest dødsensfarlige typer affald i verdenshavene. Den anden er måske mere overraskende.

Den næstmest almindelige form for havforurening er cigaretrelateret debris. Skodder og scigaretpakker tegner sig i nogle dele af verden for næsten halvdelen af det affald, man finder i havet. Ca. 40% af affaldet i Middelhavet er rygerelateret! I Ecuador drejer det sig om mere end halvdelen af det kystnære skrald! Og i modsætning til hvad mange måske tror (eller vælger at tro), så tager det helt op til fem år, før et cigaretskod er nedbrudt i naturen. Det sker at dyr forveklser skodderne med egnet føde - med forgiftning til følge.

Billede fra NOAA

Affaldet bidrager til en af de mest alvorlige trusler mod de marine økosystemer i dag. På verdensplan dør mindst 1 million havfugle og 100.000 havpattedyr hvert år p.g.a. affald i vandet. Rapportens prognose er ikke ligefrem munter. Strømmen af skrald fra disse to kilder forventes at blive værre, og der bliver desværre kun gjort en middelmådig indsats for at reducere den.

Pisosse!

11 kommentarer:

  1. Det undrer mig faktisk ikke. Jeg har set så meget plastaffald og så mange cigaretskod drive rundt i vandet, specielt i havnene. Og jeg bliver simpelthen så forarget, når folk smider et cigaretskod i vandet i stedet for at bevæge sig 10 m hen til nærmeste affaldsspand.

    SvarSlet
  2. Hvad kan vi stille op? Vi kan gøre noget på det nære plan. Det nytter ikke at blive forarget over bøder for smidning af cigaretskod i Singapore.

    Jeg tror at trusselen mod pattedyrene kan få mange mennesker til at tænke om igen - men det er selvfølgelig et specielt segment, dem som ser "Animal Planet" og lignende.

    SvarSlet
  3. Jeg synes, at det er rystende så lidt omsorg folk i den tredje verden har - men måske naturligt nok; de smider bare tingene på jorden.

    På den anden side, når man har kørt 10 meter gennem Dakar eller Aswan - så kan man jo se, at det er håbløst. Der er kun en skraldespand - den store... naturen! Man vader jo i affald allevegne - for en stor dels skyld pga. manglende oplysning sikkert.

    Men også i Vesteuropa gør man (nogle) det - og det bliver jeg lige så harm over. Vi har skraldespande i gaderne... for det meste da. I Bruxelles er de jo lukket det meste af tiden af bombetrusler!

    SvarSlet
  4. Puha det var jeg ikke klar over, det med cigaretskod.

    Efter en storm ligger der store mangder af plastik skyllet op ved digerne herude mod vest.
    Skibene halder jo bare deres affald ud over skibssiden.

    SvarSlet
  5. Hej, Jeg har næsten lige fundet din blog. Rigtig interessant post ... vidste ikke at det med cigaretskod var så slemt.
    Min første tanke er man bør informere mere relevante steder ... f.eks. har jeg lige været på en færgetur fra Mallorca til Ibiza. Det var (heldigvis) forbudt at ryge indenfor, men jeg så ingen skilte med, at man ikke skulle smide f.eks. skod i havet!

    SvarSlet
  6. >Grønlandspost
    Jeg får altid lyst til at sige til folk, der smider affald fra sig med fuldt overlæg: "Undskyld, men du tabte vist noget" - men jeg har ikke lyst til de eventuelle konsekvenser...jeg er en kylling. En forarget kylling ;-)

    SvarSlet
  7. >Donald
    Den stikker vist desværre meget, meget dybt, disrespekten for vores natur og miljø. Det handler om at foregå med et godt eksempel, så gode affaldsvaner nedarves til de kommende generationer - men det kræver et stort holdningsskifte, og jeg ved ike, om jeg tør tro på, at det kommer til at ske kollektivt. Men skolerne ville være et godt sted at udvide oplysningen.

    SvarSlet
  8. >Nille
    Jeg tror, du har fat i noget rigtigt - at der er nødt til at være muligheder for at bortskaffe sit affald, før man kan begynde at oplyse om skaderne vi forårsager ved bare at smide det fra os.
    Problemet med cigaretskodderne i havet bliver bare ikke løst på den måde er jeg bange for. Jeg tror, at mange ikke ved, at skodder - og tyggegummi for den sags skyld - nedbrydes uendeligt langsomt i naturen. OG at den type affald er direkte skadelig for de dyr, der tager fejl og forveksler det med egnet føde. Så ja, oplysning, oplysning, oplysning. Og skraldespande der ikke er lukkede eller ikke bliver tømt for skrald.

    SvarSlet
  9. >Dorthe
    Velkommen til :-) Og dejligt, at du har lyst til at lægge en kommentar.
    Jeg tror du har ret i, at det kunne være smart med nogle skilte der forbød at kaste skodder i vandet. MEN de er nødt til at få følgeskab af rigeligt med askebægre så - ellers giver det ingen mening.

    SvarSlet
  10. >Ravheks
    Det du oplever efter en storm, er lige netop det, jeg har skrevet om her: http://allreiter.blogspot.com/2009/05/gigantisk-plastikproblem-oceano-de.html
    Jeg kan få helt ondt i maven...

    SvarSlet
  11. Ups - det var meget ubehagelig læsning. Som ryger kan man jo ikke lade være med at få dårlig samvittighed, selv om jeg faktisk er rigtig god til at tage mine skodder med mig.

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!