26.1.10

Finanser og WTF-moments

Et af de spørgsmål, jeg tit bliver stillet, er det ret basale, men meget vigtige "Hvad koster en jordomsejling?" Det er et simpelt spørgsmål, men der er flere svare og de er alt andet end simple... Der er mange faktorer, som spiller ind. Det afhænger bl.a af ens ønsker om levestandard og komfort, antallet der deler udgifterne, sejladsens varrighed, bådens stand og selve ruten samt mængden af uheld og WTF moments (der hvor man bare tænker eller måske endda råber WHAT THE FUCK!??!?!)


De fleste af kampene for at skære ned på omkostningerne er vundet eller tabt, længe før du overhovedet har forladt havnen herhjemme. Har du din baggrundsviden i orden? Kan du lave de forskellige systemer på din båd (eller i det mindste klare at undvære dem, til de kan repareres)? Har du låst dig selv fast i dyre systemer, hvor reservedelene kun kan fås ganske få steder i verden?

At miste riggen er et godt eksempel på netop den slags problemer, som kan ødelægge drømmen om langturssejlads, i modsætning til fx tabet af radar, som du kan undvære, indtil du kan finde en erstatning, reparerer den eller simpelthen beslutter at undvære. Mister du riggen, kommer du ikke ud af stedet (og nej, vi har IKKE tænkt os, at sejle rundt for motor. Det kan slet ikke lade sig gøre!). Man skal lade være med at hænge sig i det faktum, at riggen er en STOR post på budgettet - hvis den ikke er i orden, bliver den potentielt til en endnu større post på budgettet. Og samtidig er der potentiale for et meget stort WTF, hvis masten ryger overbord midt i en oceankrydsning.

Den perfekte båd eller sejladsplan opnås ved på forhånd at forudse samtlige mulige WTF-øjeblikke, og selvom det er utopisk at tro, at vi kan forudse ALT, så gør vi et stort forarbejde, inden vi tager afsted. Vi bruger internettet, sejladsfora, taler med andre langturssejlere, læser bøger og prøver at tænke alverdens scenarier igennem. Vi medbringer reservedele til de ting, som vi allerede ved, vil blive slidt og vi researcher meget, inden vi køber nyt grej - simpelthen for at prøve at eliminere risikoen for fejlkøb. Helt undgå det kan vi ikke, det har vi allerede måttet sande nogle gange, men vi forsøger.

8 kommentarer:

  1. Om man sejler x antal måneder i danske farvande eller world-wide kommer vel stort set ud på ét; så gælder det om at lægge ruten, så man undgår tyfon-sæsoner o.lign. De danske farvande slider jo også på et båd.
    Det er vel groft sagt kun forrentningen af reservedelslageret og fejlkøb, der gør det dyrere.
    Hvor meget man kan forberede sit skib på en nødrig spiller vel også en rolle. Kusks håndbog har vel sin begrænsning ved rulle-fog o.lign.

    SvarSlet
  2. I kan i hvert fald roligt sige I har proevet paa at taenke paa enhver detalje. Selvfoelgelig bliver der WTF oejeblikke, men forhaabentlig ingen show stoppers. :)

    SvarSlet
  3. I er utroligt omhyggelige i alle jeres overvejselser og selvom man ikke kan forudse alt så tror jeg alligevel det må sparer jer for mange ærgelser derude på havet.

    SvarSlet
  4. Jeg synes altså, det er så spændende Lotten. Og i er super gode til planlægning - og til langtidsgejst og glæde, det er super at læse om

    SvarSlet
  5. Aage
    Jens Kusk har sine kvaliteter, men du har nok ret ;-) Dog har vi ikke rullestag nogen steder på båden. For stor risiko for WTH-øjeblikke med den slags mekanik.

    SvarSlet
  6. >Marina
    Det satser vi jo i hvert fald meget på :-)

    SvarSlet
  7. >Tina
    Nej, show stoppers ville være rigtig ærgerlige!!!

    SvarSlet
  8. >Zette
    Langtidsgejsten kommer ikke af sig selv, kan jeg godt afsløre. Den er også hårdt arbejde. Hele tiden at huske sig selv på, hvorfor man gør det... Men vi tror jo heldigvis på, at det det er besværet, sliddet og maset værd - ellers ville det være total masochisme :-D

    SvarSlet

Jeg vil gerne høre din mening og holder meget af kommentarer. Det er ikke altid, jeg er så hurtig til at svare på dem, som jeg ville ønske, men de bliver læst hver eneste én!